Veterinären
På måndag ska jag ringa till vet så fort de har telefon tid. Upptäckte idag att Lennart lukta surt .. Och det kom inte ifrån munnen. Märkte då att han hade ett sår på höger sida, lite under ögat, lite snett från munnen (svårt att förklara :S) Iaf, försökte tvätta av det, var av vi upptäckte att han hade ett djupt sår som verkar vara infekterat
Iom att det luktar som det gör antar jag att där e bakterier i det djupa sår han har. Så på måndag hoppas jag få tid så fort som möjligt så han blir undersökt och bra igen ..
Gör ont i en när ens "bebis" är skadad så .. Hoppas så att vet kan göra ngt och sådär .. Håll en tumme för mig o Lennart att det inte är något allvarligt !
Åhh, stackars Lennart! Förstår att det är jobbigt för dig, man älskar ju sina små så mycket :) Håller tummarna! Vilken vet.?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jaa, det är läbbigt och det värsta är att jag känner mig så dum som inte upptäckt det innan .. :(
Tack ! <3 Hoppas med att det går bra :)
Är hos en som heter Ventorp elr ngt :P en smådjurs klinik här i Landskrona, var där sist med Lennart då han klia sig så mycket och det blev bra :)
Usch. Hoppas bäbisen blir bra. Jag håller tummarna för att det inte blir värre innan ni hinner ringa vetrinären. Det är dåligt att dom inte har öppet smådjursklinikerna på helgerna också…
Hanna
Hoppas det går bra med honom!

Tvätta av och gjorde rent igår kväll .. Smörjde in lite lätt och nu luktar det inte och ser OK ut på utsidan, men såret är fortf rött och öppet :( Härligt att se han livlig ändå :) Så nu vill jag tiden ska gå osså blir det telefon ringning på tisdag (semester stängt *suck*)
#3 Tack <3 Jag vet, tycker det är väldigt tråkigt .. Jag har en bra bit till djursjukhuset och priserna där är enorma (inte för pengar spelar ngn roll)
#4 Tack :) Hoppas jag med !

#5 - Vad bra att det ser lite bättre ut. Det bästa du kan göra är nog att försöka hålla det rent. Sen är det bara att vänta till du kan åka iväg med honom…
Hanna

#6 Ja precis :) Ska ringa min mamma och försöka få henne att köra mig till apoteket så jag kan köpa hem jodopax .. har hört att man ska tvätta sår med det ..
Jag smörjde in med liiiiite Helosan salva igår, kan jag fortsätta med det ?
#7 - Vad bra. Jag vet att man andvänder jodopax på hästar, så det borde gå på marsvin med om det inte är för starkt eller något sånt. Ang. Helosan så vet jag inte, vet knappt vad det är, bara att vi har det hemma ;P
Hanna

#8 Hehe .. Okej :) Har läst att man kan tvätta av såret och med jodopax .. men man vill ju inte äventyra hälsan .. Ska läsa på lite mer innan jag tvättar med det :)
Nej men Helosan skrev Shantida (stavning?!) om i mitt inlägg ang en ruva, skorpa Lennart hade bakom örat innan :)
Man kan ha på jodopax om man späder ut det ordentligt…

#10 Tack .. :) Då vet jag det :)
#9 - Okej. Ja, det kanske funkar. Är det typ samma sak som Aloe Vera? Menar du Achantina?
Hanna

#12 Nej Shantida kallas hon nog här inne :P tror inte det är samma som aloe vera, men kan ha fel .. hehe ..

Shintaida kallas hon *skratt* Jag o stavning :P
man kan köpa koksaltlösning istället
Helena

var kan man köpa det ?
Köpte Jodopax idag på apoteket, men kanske inte behöver använda det ..
#13 - Haha, jag tror det är två helt olika människor XD
#15 - Man kan göra koksaltlösning också. Det är typ 1 dl vatten och 2 tsk (1msk kanske det var) salt och koka upp det och sedan låta det svalna.
Hanna
På apoteket köper man det, men självklart kan man göra själv också^^
Helena

Jag tror detta såret kan läka sig själv om du tvättar och håller rent. Se om det inte ser bättre ut imorgon, i så fall kan du nog avvakta åka in några dagar. Nu säger jag vad jag hade gjort. Jag sysslar ju med katter och har uppfödning, ibland blir det sår på även mina kissar, jag tvättar med koksalt och smörjer med helosan salva, denna salvan är bakterie dödande och superbra

#19 Såret ser mycket bättre ut nu och "hålet" är inte där utan mer ihop läkt. Ska tvätta av igen ikväll och smörja in med Helosan salva som igår :) Fortsätter det att läka ihop som det gjort från igår fram till nu så kommer jag avakta och ringa för rådgivning o höra vad hon säger ..
#18 Haha okej :P då missa jag det idag ^^ dooh ! Men ska testa o koka ihop själv :) Så tack Abico för "receptet" xD
#17 Ja Shintadia var det jag mena hela tiden ^^ men fel på stavningen .. snart yrar det ut :P hehe ..
#20 - Jag är inte riktigt säker på receptet, men jag tror det är så som jag skrivit där. Lite osäker, du kanske ska ta och kolla upp så det stämmer? :/ Tänk om det blir hel tokigt.
Hanna

#21 Jag kolla upp det så jag fick rätt mängd salt i .. och jag tror jag fick rätt nu :) ett kryddmått skulle det vara eller vad det kallas .. låter det stå o svalna nu medans jag äter. Så förhoppningsvis blir det bra :)
#22 - Oj, ett kryddmått, då var jag ju lite fel ute XD
Hoppas det blir bra nu :)
Hanna

#23 Tyckte en tsk var lite mkt till en dl vatten ^^ hihi
Ja såret ser MYCKET bättre ut :) Känns såå bra för "mamma" mig ;)

Självklart trodde jag för mycket på att det skulle läcka själv :( Såret är kvar och blödde igår så nu sitter jag o väntar på att vet ska öppna så jag ska ringa innan jag sticker till jobb !
Hoppas de har tid så fort som möjligt nu med ..
Håll en tumme för oss :)

Fick inte tag på ngn vet igår *suck* Sitter nu och försöker komma fram .. men alla verkar ringa samtidigt .. hmm .. Såret ser OK ut iaf NU, men vill iaf komma till vet så hon får titta ..

Ringt vet och hon sa att jag gjorde rätt i att ringa :) Puuh .. hehe .. Såret luktar inte illa och det var bara att fortsätta med och tvätta det och smörja lite lätt .. Får såret ska läkas inifrån :) Skulle det lukta igen eller ngt så skulle jag ringa igen :)
Käönns bra att ha fått ringt o pratat med vetten nu :) Så idag ska vi ut till kolonin och mysa i gärset :)
Vilken tur att du fick tag i vet iaf. känns alltid lugnare när man fått ett expert utlåtande. Hoppas det läker snart.
Hanna
Vad skönt att det blir bättre!
Vill bara tillägga att det finns färdigutspädd jodopax att köpa också på apoteket. Det är små flaskor men räcker ju länge.

Förlåt att jag inte varit inne o skrivit på ett tag *skämmas* Jobbat och inte hunnit/orkat sitta här .. hehe ..
Ville bara uppdatera :) Lennarts sår är så fint nu .. eller ja , där e inget sår mer utan mer som ett ärr :) Jätte skönt att det gick bra :)
#30 - Vad skönt att höra att det gick så bra till slut :)
Hanna
Vad skönt att det gått bra!!

Ja det känns mycket bra :) Han ser inte ut att ha fått nåpgra men av det hela :)
Usch, inge kul när ens små Älsklingar blir sjuka.. Men holla tummen de ska ja göra ,.. Kram / Line och de små svinen

Tack ! Det har inte kommit tilbaka något, förutom Gunnar som med fått ett sår såg jag .. men det var bara ett liiiitet som blev bra samma dag :)