vad är det för fel?
Hej!!!! I ett tag nu så har jag märkt att mitt marsvin Doris bajsar ovanligt mycket, och det kommer inte ut stora fina rundade bollar utan jättesmå och ojämna. Bajsets konsistens varierar från dag till dag. Ena dagen så kan det våra jättehårt och andra dagar löst. Hon är också lite bajsig vid rumpan. Hon har alltid tillgång till hö, så det kan väll inte vara så för att hon äter för lite hö? Sedan så har jag också upptäckt en jätteliten millimeter stor knöl vid nedre delen på buken på henne!!! Jag har aldrig känt något på henne förr. Vad kan det vara med henne, tror ni att det kan våra en tumör som påverkar hennes bajs? Jättetacksam för snabba svar!!!!:):):)
Mvh Hanna:)
Vad har hon fått för typ av grönsaker de dagar bajset är lite löst? För mycket vattniga grönsaker kan ge lösare bajs. Och jag har för mig att jag läst att mycket kål kan ge löst bajs. Om hon får väldigt mycket grönsaker kan det leda till att hon äter mindre hö än vad hon borde. Om du tittar bland artiklarna i forumet så finns det en väldigt bra artikel om vad man kan göra vid just diarré.
Sitter den lilla knölen till sidan eller mer mot mitten av magen? Om den sitter mot mitten skulle det kunna vara naveln du känner. Annars är det kanske bra att hålla koll så att den inte växer. Om ditt marsvin fortsätter att vara dålig i magen och/eller om knölen växer eller om allmäntillståndet försämras så tror jag att det vore bra med ett veterinärbesök.
#1 Tack så mycket för ditt svar! När jag tänker efter lite så har jag nog gett henne lite extra sallad och gurka denna månaden, ska genast sluta med det!! Kål kan nog inte våra problemet eftersom att jag inte ger marsvinen så mycket kål alls utan bara ibland. Annars får dem mest broccoli och paprika. Vi ger bara marsvinen grönsaker till middag så dem får ju leva på hö resten av dagen. Men jag ska hålla lite koll på henne. Men borde inte mitt andra marsvin också ha problem med sitt bajs då? Eftersom att båda får samma sorts och mängd grönsaker? Jag ska nu genast ta och känna på Doris mage och se vårt knölen sitter! Jag har aldrig tänkt på att ett marsvin har en navel!! Hoppas att det inte är något farligt, mitt förra marsvin gick bort för ett tag sedan pga av en knöl:( Jag är väldigt orolig!
#2 Det kan vara lite olika hur känsliga magar de har. Vissa kan ha lite lättare för att bli lösa i magen än andra.
Min uppfattning är att marsvin är lite kända för att kunna få knölar. Det är ganska vanligt med fettknölar och så länge de inte blir för stora eller sitter så att de är ivägen så brukar de inte ge några problem. Men håll som sagt koll på knölen och om den skulle växa så kan du kolla upp vad det är hos en veterinär.
#2 Tack igen! Det jag funderar lite över är varför bajsar hon så mycket, varför är båset ibland väldigt hårt istället för löst från dag till dag och varför har bajset en så konstig form? Om jag märker att hon inte är som vanligt eller om knölen växer så ska jag ju självklart gå till veterinären med henne!
#4 Kan inte svara på varför hon skulle bajsa mer nu än tidigare. En fundering är ju att marsvin har två sorters bajs och att den ena sorten, som är lite lösare i konsistensen, brukar ätas upp men hon kanske av någon anledning inte äter det bajset. Annars vet jag faktiskt inte.