stödmatnig till nybliven mamma
mina föräldrar tror att Berit äter när hon blir hungrig, bara för att mamma såg henne äta lite persilja idag, men ja känner att de är något fel då hon inte äter en hö nu!! vad kan man stöd mata med? eller ska ja råd fråga med vetrinär?
hon tar hand om sina ungar väl men äter inte kan de vara Toxikos? jag är orolig!!
Nu kan jag inget om dräktiga eller marsvin som nyss fött men Critical Care är väl det bästa att stödmata med?
Critical Care är det bästa tycker jag. Ge allt som hon kan tänkas äta. Kan vara ett tidigt stadium av toxikos och då är det viktigt att ingripa snabbt!
Äter hon inte är det tyvärr allvarligt. En nybliven mamma som skall producera mjölk bör kasta sig över maten. Gå genast ut och plocka gräs och maskrosblad. Äter hon inte det måste du mata henne, hon måste äta. Det finns Artiklar om stöd/tvångsmatning på MiF. Jag skall leta lite mer och se om jag kan länka till bra info
http://oopsmarsvin.se/b2faa2b9-a653-4419-899f-b5a67be6bca3-29.html
scrolla ner till sjukmat till matvägrande marsvin
vi var till vetrinären i fredags och de trodde att det var dräktighetstoxikos så hon fick behandling med droppvätska under huden och Kortison och primperan
fick med mej hem att ge henne primperan och glukoslösning sedan ge henne Critical Care .
ungarna fick vid behov näringslösning Nutricia Fortimel
läget just nu 2 dagar efter är hon mycket piggare och äter grönsaker och hö lite lös i magen. allt går framåt hon sktiker när kylen öppnas mot för vad hon gjorde innan vet besöket 🙂
Skönt att ni kom iväg till vetten och att hon är på bättringsvägen! Bra att du var så uppmärksam! Toxicos är läskigt "/
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Ja och så fort ja kommer med Critical Care då börjar hon käka hö och grönsaker för hon vill inte ha de! ;) Just nu är de mer fokus på ungarna de är 1 som minskar medans de andra 2 har börja gå upp blir jag orolig var de bara att ringa så de känns skönt