risken för satinsjukan
hej! jag undrar hur stor är risken för satinsjukan på ett marsvin, vars mormors mor var satinmarsvin? han lixom "skuttar" lite i gången också :/ tacksam för svar!
Du är otroligt saknad! <3
Om ditt marsvin är en satin så är risken 100% har jag förstått. Dock kan man aldrig förutse vid vilken ålder sukdomen inträder. Vissa får det väldigt tidigt medan andra kan hinna gå bort av andra orsaker innan sjukdomen brutit ut.
Nu vet jag inte så mycket om hur stor risken är att det nedärvs men man bör inte avla på ett marsvin som är satin.
Skuttande gång kan vara ett tecken på att det är på gång, men det kan också finnas andra orsaker t.ex. c-vitaminbrist. Ett besök hos veteninär skulle kunna vara till hjälp.
Det finns tydligen satinbärare som drabbas av satinsjukan, men det ska inte vara väldigt vanligt. Jag hoppas någon som är påläst om satinsjukan kommer in och svarar mer snart. Men gå så länge in och läs på lyans hemsida och läs på om satinsjuka om du inte redan gjort det. Om det står någon mejladress till henne på hemsidan så skulle jag testa att mejla henne. Hon är en av de som vet mycket om satin.
Men om mormors mor är den enda i stamtavlan som är satin (svårt att veta hur många satinbärare som finns i stamtavlan såklart) så är det ju inte säkert ens att hon är satinbärare.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
glömde skriva att han har, ända sedan han var liten "skuttat" lite i stilen och ont har han inte vad jag märker. . #1 tack så mycket för svaret! ska höra med en vet också såklart! #2 Tack så mycket för svaret! :) Ska absolut gå in på hennes hemsida och läsa lite! :)
Du är otroligt saknad! <3
Så länge ditt marsvin inte är satin själv så kommer han inte få satinsjukan.
Mitt marsvin var satin en "renrasig" satin och hon hadde väldigt "missbildade" ben som hon även hadde väldigt ont i men det blev alldrig värre utan det blev snarare bättre med tiden och hon blev fem år. Hon dog inte av satinsjukan utan av njurproblem.