Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1090 ggr
AndreaSäll
0

Elsas öga, glasöga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Elsa kom till mig från Eragons våren 2013. Hon har alltid haft speciella ögon och jag har alltid undrat vad det är med dem. Hittade "glasöga" idag och kollade upp lite mer om det. Kan det vara glasöga hon har? Är likadant på båda ögonen. När solen lyser på dem eller när det är ljust i rummet så liksom reflekteras ljuset på ett märkligt sätt i hennes ögon och det gör det varken på Otto eller Lily, inte heller Doris, Stella eller Flora hade något liknande.

Med vänlig hälsning
Andrea, Doris, Stella, Lily, Otto och Elsa
Grisarnas blogg hittar du här.

idipidi
0

Menar du att hon är rubinögd? Det hänger ihop med hennes färganlag.

AndreaSäll
0

Är hon det? Jag hade det på känn! Då stryker jag glasöga från listan. Skulle du kunna förklara lite mer?😇

Med vänlig hälsning

idipidi
0

Jo, mörkt rubinögd är hon, men hon kanske har något annat också som jag inte ser på bilden?  Menar du det att hon har en rödare ton i mitten av ögat? Många marsvinsfärger har inte helt mörka ögon utan har en lägre grad av pigment i ögat så att man ser blodkärlen = de skimrar i rött i varierande grad. Vissa färger saknar helt mörkt pigment i ögonen och är därför rödögda.

AndreaSäll
0

Det ser ut precis som på bilden. Mitten lyser liksom upp. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det. Det är som att det sitter en spegel precis bakom, som reflekterar ljuset. Det är knappast någon fara. Hon har betett som marsvin gör ända sedan hon flyttade in hos mig. Tack för ditt svar förresten!

Med vänlig hälsning