Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 898 ggr
Svado
3

Ibland blir man lite extra ledsen i ögat....

Jag brukar, mest för skojs skull besöka sajten Blocket mer eller mindre dagligen o spana in vad som finns där. Det har blivit lite grann av en "hobby" på internet.

Självklart kollar jag djurdelen flitigt :)

Men ibland ramlar man över annonser som gör en riktigt ledsen.

Häromdagen såg jag en annons om en franskvädurs kille som sökte nytt hem, familjen lägger upp kort på kaninen när han sitter i en skitliten bur som inte ens är lagligt godkänd åt hermeliner, o där finns inget spån/halm utan bara gammalt gräs som ligger överallt i buren.

Sånt gör mig lite ledsen, varför ska folk köpa stora kaninraser o inte köpa burar som passar? Man blir ju fundersam, får kaninen gå ut annars? Eller bor stackarn i den lilla buren dygnet runt?

En annan annons jag såg idag var på både ett marsvin o en kanin, som bodde tillsammans, och såldes tillsammans. Djuren var bara runt ett år gamla o har alltså inte bott vad jag förstått det som med någon annan artfrände.

Hur kan man köpa marsvin idag o INTE lyckas snappa upp någonstans att det är lag på att de ska bo två o två?

Behövde väl mest bara skriva av mig, o beklaga mig lite. Man bör ju inte gå in på blocket om man är blödig men ändå.. 

Usch så mycket okunnigt folk det finns där ute som utsätter sina djur för lidande bara för att de själva är blåsta…

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Evelina!
3

Men kära nån, det är väl bara att skriva till annonsörerna vad du tycker och tänker. Att skriva av sig här hjälper föga de drabbade djuren.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Eulwen
1

Jag brukar försöka tänka att gud så bra att djuren är till salu och hoppas de hamnar i vettigare hem… Istället för att sitta "bortglömda" i sina små skitiga burar. Men visst är det trist att se.

Silvercore
0

Även om det är så att det kanske inte "gör så mycket nytta" att skriva om det här så tycker jag det är bra att det diskuteras, oavsett om det är bland folk som är upplysta på ämnet eller inte. Förhoppningsvis kanske det når fram till de som inte har tillräckligt med kunskap också på något sätt. 

Det är sorgligt att folk inte vet bättre, och jag håller med ovanstående, hoppas de kommer till ett vettigare hem!

Svado
2

#1 Jag skrev ett mail till personen med kaninen och påtalade att jag blev upprörd över bilderna på djuret. 

Tror du jag fick någon respons?… Icket.

Grejjen är att jag som privatperson kan inte göra någonting åt djur på blocket som till synes far illa. Ja man kan skicka ett mail, vilket jag gjort. Mer än så är det svårt o göra om man inte känner för o köpa Sveriges alla djur som är till salu o det har jag varken råd, plats eller lust med.

Men att däremot som du gör #1 gnälla över att någon på ett forum skapar en tråd, är rätt fel och du borde bilda dig en ny och bättre inställning till vad ett forum är till för :)

Linnea Adler

vaniljkaka
0

Ucsh ja vad jag hatar sådana människor som har sina djur i för små burar och bara skiter i hur som egentligen ska skötas! Visst det kanske inte är lätt för alla att veta, men för fansen, det går ju läsa på! är man intresserad av sitt husdjur så söker man ju upp fakta om de och verkligen tar reda på hur de ska bo och aktiveras! Det har jag gjort! Men det är väll stressiga karriärsföräldrar som skaffar djuren för att barnen tjatar. Då blir det inte så seriöst.

Evelina!
3

#4 Jag säger bara vad jag anser, det är väl det ett forum är till för? Annars uppstår ju ingen diskussion och det är väl ändå vitsen med ett forum, inte sant? Dock blir jag förbaskat less på människor som pratar OM och inte MED andra, och det är det som jag vill belysa här. Du vill förmodligen hjälpa djuren som har det svårt och det förstår jag, men att oja sig här över hur folk (miss)sköter sina djur förstår åtminstone inte jag vad det tjänar till. På vilket sätt hjälper du de stackars djuren med att skapa en tråd om eländet?

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Binajis
1

#6 Man behöver ju inte utgå från att det ena utesluter det andra. Det är väldigt vanligt idag har jag märkt, många antar att folk bara gnäller utan att agera bara för att det varit på tapeten länge, just det här "mycket prat och lite verkstad". Men hör och häpna - några gör både ock! Att ventilera frustration är något de flesta behöver göra :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

JonnaCecilia
0

TS, jag håller med. Var inne på blocket och sökte på burar eftersom jag ska fixa en bokhyllebur till mina och sälja den jag har nu… så många som bara, "oj, jag måste sälja mina marsvin/kanin som är några månader gamla" och jag känner bara… men för sjutton! Tänk efter före! Ett djur är inte bara något att köpa och sälja när du tröttnar, du måste vara beredd att ta ditt ansvar. Var nån som "fått sålt" ena marsvinet, det andra + bur är fortfarande till salu :( hade aldrig kunnat göra så, från något håll. Hade sålt eller köpt dem ihop, om man nu MÅSTE sälja. Adopterade mina när fd ägarn blev allergisk, då sökte de med ljus och lykta efter någon som kunde ta hand om marsvinen, så fort allergitecknen kom och sen tog det ju flera månader innan utredningen var klar och doktorn förbjöd dem från att ha djur. Fine, alla har inte stort kontaktnät och vissa har säkert försökt och är ansvarsfulla men majoriteten verkar inte fatta ansvaret det innebär förrän de haft djuret ett tag och då ångrar de sig… tycker det är hemskt att djur inte värderas högre :(

Svado
0

#6 Med din typ av diskuterande så blir den som skapar en tråd ledsen eller känner sig påhoppad.

Man bör tänka efter före innan man skriver på forum vettu.

Med din logik så ska man alltså inte "skriva av sig" på forum. Vad är då forum till för?
Köp&Sälj endast? Vidga dina vyer är mitt tips till dig :)

I övrigt, djur värderas sällan bra, hundar har jag fått en uppfattning om att de iaf är värderade något högre men djur som typ kaniner, marsvin o andra "smådjur" verkar vara rena "slit o släng varan" på Blocket.

Trist.

Linnea Adler

[krysopras]
0

Jag blir också ledsen av blocket. Så många som bara måste sälja sin "älskade" kanin. Jag vill bara köpa alla, men det går ju inte. 

Man kan gärna diskutera det här ämnet tycker jag, för det är viktigt att fatta att djur inte är leksaker. Kaniner är ganska krävande djur, om man ska ge dem bra livskvalitet. Som förälder är det såklart svårt att säga nej, men det är därför man behöver föräldrar, för att barn inte är mogna att ta viktiga beslut. Och djurs väl och ve är viktigt.

[krysopras]
0

Oj hoppsan, detta är marsvin i fokus, trodde det var kaniner =/ Men det är ju lika viktigt att marsvin har det bra som att kaniner har det bra, så det gäller även dem.

JonnaCecilia
2

Såg en annons på blocket om en som sökte ett marsvin att ha ute med sin kanin…. Var tvungen att skriva till hen och informera om marsvin+kanin o marsvin+ute och att marsvin ska vara två. Försökte skriva ödmjukt och informerande, inte sådär aggressivt som ens första reaktion är ;) Så jag hoppas det blir mottaget på rätt sätt, vill ju bara djurens bästa! Tipsade också marsvinsföreningens hemsida och denna sidan om hen fortfarande är intresserad av marsvin :)

JonnaCecilia
2

Fick faktiskt ett mail tillbaks med positiv respons! :) Hen tackade, hade läst på och ska nu skaffa två marsvin att ha inne! Kul när man faktiskt kan göra nåt bra :)))

Mirinda
2

Vad härligt att höra att någon tar det som lätt kan uppfattas som kritik positivt. Tror att du uttryckte dig väldigt klokt. 🌺till dig JonnaCecilia.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

JonnaCecilia
1

Tack ♡ Blev också glad, hade inte ens förväntat mig att personen skulle läsa mailet utan tycka att jag la näsan i blöt eller nåt. Så när jag fick ett svar, och dessutom ett positivt svar där hen tagit till sig det jag skrev så kändes det himla bra! :) Nu kommer två marsvin få ett bra hem hos någon som läst på istället för att ett marsvin blir dåligt behandlat av ren okunskap (av någon som ville ge det ett bra hem) ♡