Snälla hjälp, dom slogs och han blöder...
Mina två marsvins hanar har visat olika dominans beteenden nästan hela tiden sedan dom kom till oss, vilket var i juli (så ganska nyligen). Detta är något jag vet att marsvin kan göra, men det har som inte blivit bättre. Dom kan inte vara nära varandra utan att bråka eller börja hacka tänder mm. Ni förstår grejen, dom verkat inte ha kommit överens ännu! Det har hänt ett antal gånger att som flugit ihop som i en boll, då har jag särat på dom. Får ibland sätta handen emellan dom, som en vägg, när jag håller i båda samtidigt eller i buren. jag kom hem från skolan nu idag och min mamma och lillasyster satt och höll i marsvinen. När vi la ner dom i buren så började dom verkligen bråka! Dom flög ihop i en boll igen (och de är fortf bebisar)Och dom slutade inte, så sprang dit och särade på dom. Och då upptäckte jag att ena killen höll upp tassen, han stod inte på alla tassarna. Så jag tog upp han och fick blod på hela handen! Han blödde från ena framtassen.. jag blev blodig på mina kläder och alldeles blodig på handen.. vi tog kompresser och blötte och höll om hans tass för att stoppa blodet lite, fick använda 2 st. Det ser ut att ha blivit ett jack på fotdynan, kunde inte se om det var mer eller så. Han ville inte vara still.. så nu skulle jag bli så tacksam om era tankar om detta och hur ska jag gå till väga? Kommer jag måsta lämna tillbaka ena och köpa en ny hane, pga att de inte fungerar ihop? Men dom kan fungera ihop också.. ××× och hur ska jag göra med det skadade marsvinet? Han haltar… stackars min älskling. Mår så dåligt och vill bara att dom ska må bra.. snälla hjälp mig. Måste veta hur jag ska ta hand om hans lilla tass.. :( PS. Jag fick ett tips av uppfödaren förut, eftersom de inte kommit så bra överens än, att bada dom så de är med om en "obehaglig händelse" och så att dom luktar lika, så de kanske skulle komma bättre överens då. Men det hjälpte inte.
Ta isär dem, de ska inte bo med varandra om de ryker ihop som bollar gång på gång, de kan skada varandra allvarligt… och håll mycket rent i buren, så inte det blir en infektion i tassen, kanske behöver en veterinär ta ihop såret med t.ex. lim eller liknande.
Hur gamla är de ? Hur mycket väger de ?
#2 Den ena är snart 4 månader och den andra är 3 månader precis! Den på 4 månader vägde sist 500g och det var för ca 1-2 veckor sedan och den andra vägde vi också då och vägde nästan 400! Jag vet inte hur jag ska kunna sära på dom för för tillfället har vi bara en bur… ska jag ta min innehage och sätta ena där över natten kanske? Ååå men alltså dom kan ju inte bo isär hela sitt liv ju?
De passar inte ihop då de skadar varandra, man säger så länge de bara vickar på rumpan, och rider på varandra går det bra. Men börjar de ryka ihop som bollar har det gått för långt. Du kanske kan sätta en skiljevägg, tala med uppfödaren och säg att de inte går ihop, prova med med en 5 veckors bebis i stället.
Absolut, har bett uppfödaren ringa upp mig så fort hon kan! Får sätta en i en hage över natten. Spelar det någon roll vem? Tänker med tassen där. Tack så mycket för svar.
Du har ingen stor kartong, som du kan ha det ena marsvinet i ?
Det viktigaste med den som gjort illa sig är torrt och rent. Har det slutat blöda ?
Hur stor bur har du?
Två hanar som börjar tjafsa behöver mycket utrymme. Om de kan gå undan i varsitt hörn och "muttra" så blir bråken mindre. Om de istället bor trångt så tvingas de ju vara nära varandra hela tiden och bråken blir värre.
Har de redan rykt ihop flera gånger kan det bli svårt att lösa dock. Och nej, så unga som de är ska de inte behöva bo ensamma resten av deras liv.
Ang badet så är det inte säkert ett bad räcker. Jag badade mina två ihop en gång om dagen fyra dagar i rad med efterföljande gemensam torkning av det läskiga monstret hårtorken, sen skärpte de sig. Nu håller de fortfarande på lite nån gång om dagen, vickar på rumpan och kurrar, rider varann, men de är mer eller mindre sams och har stor yta. Innan hade de bara en 120*60, nu har de det och en hage ställd vid buren så de kan gå ut och in som de vill. De fick några småsår vid munnen när de höll på som värst, och jag hade dem särade ett par veckor innan jag fick tipset om bad, men andra baddagen gick det att sätta ihop dem, men jag gjorde det på en stor neutral yta, där de fick gå i princip hela dagen under övervakning (första dagen flög de på varandra igen efter tre fyra timmar). Mina var dock tre år, de borde veta bättre, bott ihop hela sitt liv! Dina är lite unga så kanske inte nånsin kommer kunna gå ihop, eller så lugnar de sig efter puberteten men det är ju lång tid om de redan ryker ihop så här…
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#6 det har slutat blöda sol tur är! #7 jag har en 120x60 bur, och i mitt rum så har jag ingen bättre yta på längden än en 120 på längden :/ funderar på att sätta hagen så de kan gå ut å in osv. Om de fungerar bättre ihop.. #8 nej de klart, vet att det inte är något "mirakel" men värt ett försök :) Jag pratade med uppfödaren och fick tips om hur jag ska gå till väga och hon sa det också att det är ju väldigt ovanligt att så pass unga rycker ihop så rejält.. men det finns hopp eftersom de kan vara sams också! Ska ha dom särade ett par dagar, bada dom och försöka sätta ihop dom sen och se ifall det kan hjälpa. Dom är precis bredvid varann och kan prata och höra varandra, så får hoppas att dom längtar lite efter varandra.. Tack för era svar!
En 120bur är på gränsen för liten för två hanar som fungerar och den räcker inte alls för två hanar som "spänner sig". Jag skulle inte sära på dem, då kommer de börja om på nytt när de möts, utan direkt ge dem mera utrymme. Minst en kvadratmeter.
Berätta gärna hur det går sen när du ska sätta ihop dem igen! *nyfiken*
#10 Okej absolut! Ska duscha dom och försöka sätta ihop dom om någon dag och då utöka! Får hålla tummarna, annars får det bli att lämna tillbaka en.. :(