Brist på fantasi...
Hej, jag har två busiga marsvinshonor i en gammal garderob som bur. Just nu ser jag absolut inget kul med den buren (se bilden) -.- Jag började idag med att bygga en övervåning, men det känns som att bara en övervåning inte kommer piffa upp buren så jätte mycket. Så nu undrar jag om ni har några tips på vad jag kan göra så buren blir lite roligare ? Har ni gjort något annorlunda med era burar? som är marsvinssäkert och framförallt som marsvin tycker är kul?
Alla tips på leksaker, eller andra saker som man kan göra själv är jag väldigt tacksam över om ni kan dela med er av! :)
Åh men du hade ju massa roliga saker där i :)
Dum fråga kanske men hur i hela fridens rengör ni dessa jätte burar? Tar det lång tid? Vad gör ni med fleecen? Tvätta eller slänga?
#3 Jag har ju fleece i båda mina burar. I den första bilden jag lagt upp och i denna som jag lägger upp nu :) Det är hanarnas bur.
Jag har tagit ALLA filtar och kakat dom ute och sen slängt dom i tvättmaskinen.
Men jag råder inte till att använda bara filtar -.- det är väldigt mycket mer arbete och det börjar lukta jätte fort! Jag tänker också byta till spån (stenvalls) nu imorgon hoppas jag :)
Och JA det tar lång tid att städa buren när man har filt. Jag har ju så många filtar jag måste tvätta, så om jag börjar vid 11 - 12 tiden på dagen så är jag klar med buren och mitt rum vid 5 - 6 på kvällen…
Jag tycker att bokhylle burar är hur lätta som helst att städa!
Min står på stolar en bit upp ifrån marken, så jag har helt enkelt borrat ett hål i ena hörnet på burbotten, satt dit en lucka o ställt en ganska tung keramikväggkruka på den så marsvinen kan aldrig PETA upp luckan.
När det väl är dags för tömningen så tar ja bort alla hus o grejjor, öppnar den lilla luckan och ställer en hink under. Sen är det bara att putta allt spån me hjälp av spade till hålet o så trillar de ner i hinken som ja sen kan tömma i en plastsäck.
Alternativt om de är mkt hö som fastnar i hålet i golvet så tar ja bara en stor spade o mockar ut. Snabbt o väldigt effektivt. Och sopar sedan "fnaset" som blir kvar ner i hålet i hinken.
Jag måste säga att för min del har det blivit 10ggr lättare o städa än när dom bodde i en vanlig gallerbur.
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
#5 Ja alltså det är ju super enkelt att städa alla burar när man har spån eller något annat man kan slänga. Men man slänger ju inte fleece filtar efter varje vecka. Så det är ju de som tar tid. Att du måste tvätta filtarna OFTA -.-
Men nu ska jag byta till spån så det kommer bli tusen gånger enklare :) Det som är bra med bokhylleburar är ju att man når tvärs över buren utan problem! :)
Ni som har sådana där bokhylleburar, hoppar dom inte ur?
#7 Klart att de kan om de vill. Men under mina 2 år med bokhyllebur så har de aldrig hoppat ur! Om jag släpper ut dem i köket så går de direkt till buren också (om det inte vankas mat…!). https://www.youtube.com/watch?v=CzlEG551mxE&list=UUK9WGUAEwisENMObwsSy2bA
Såhär ser min bokhyllebur ut med måtten (ungefär) 170x70 Ett tips kan va att ha små saker som dom kan krypa under mina marsvin älskar det och dom springer runt o runt o runt i buren, under o över alla saker! Den här lilla bron jag har som är jätte låg o dom älskar att springa under den! Jag har även i 3 hus till fast dom är inte med på bilden. Jag brukar också göra mycket leksaker av toalettrullar till dom! Jag har gjort några DIY's videos om det på min Videofyme: Marsvinssidan Jag är super nöjd med min bokhyllebur!