Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 742 ggr
vaniljkaka
0

vill få marsvinsbebisar!

Problemet är bara att jag har två hanar! Då tänkte jag att en utav dom får bli pappa. Men då behöver jag ju en hona … funderar på att köpa en, jag vet att man inte bara ska ha ett marsvin, men hon ska ju få ungar sen tänkte jag spara honan tillsammans med en unge och sälja resten. 
Och ja jag har tid,plats,ekonomi till detta. Läst på mkt om avel också. 
Men låter det som en bra ide? eller hur hade ni gjort?

Fridaaaa
3

Handpara i så fall, för annars är risken att hanarna inte kan gå ihop sen. 

Hade inte skaffat enbart en hona med tanke på att hon blir själv i 10 veckor innan ungarna kommer, ev längre om inte parningen tar första gången. 
Att avla är ju alltid stor risk för honan. Hade hellre köpt 2 honor direkt och haft som par istället utan att para 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NordicSunset
0

Tror inte det är någon fara att honan får gå ensam under dräktigheten, faktiskt. :) Tror inte hon kommer lida av det.

Be the best version of you.

• Zoella
Arinah
13

Det är inte bra för en hona att gå dräktig ensam. Hon behöver sällskap för stimulans att äta och röra på sig. Risken ökar annars för komplikationer.

Och just komplikationer är bra att tänka igenom innan man tar beslut att en hona skall bli dräktig. En stor del av alla marsvinsdräktigheter slutar tyvärr med tråkiga resultat. Man kan göra mycket för att förebygga, det kräver dock erfarenhet.

Om du bestämmer dig för att försöka råder jag dig att knyta kontakt med en erfaren uppfödare i din närhet för rådgivning och support. Om något händer akut kan du inte lita på att du får korrekta svar på MiF, det är beroende på vem som svarar. Du kanske inte får svar alls om det är mitt i natten.

millib
1

Tänk om det inte blir mågon hona i kullen? Då har du ej sällskap till henne. Låter inte så genomtänkt.

// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/

vaniljkaka
0

#4 men man kan ju kastrera hanar och ha ihop med hona

Fridaaaa
1

#5 Du kan en hane och ha ihop med honan men inte flera hanar tillsammans med honan även fast de är kastrerade, risken är jättestor att de kommer slåss om honan ändå.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svarttusch
4

Man bör bara försiktig med att uttala sig om vad man "tror". Det är vida känt att marsvin mår bäst med en kompis. Marsvin utan kompis kan äta sämre och vara deppiga. En deppig dräktig hona som slutar äta kan leda till döden för henne, ungarna eller båda delar. 

Varför vill du ha ungar? Jag tycker man ska ha en plan för varför man vill avla. Vi behöver fler seriösa marsvinsuppfödare, men för att vara seriös behövs en plan. Är det en speciell ras man vill förbättra, eller roliga färger man vill få fram? Har du stamtavla på dina hanar så du vet vad som ligger bakom? Har du läst på om vilka parningar man inte får göra? 

Sen finns ju risken att hanarna inte kommer överens samtidigt. Och att hålla koll på brunst kan faktiskt vara jobbigt, speciellt om man inte vet vad man ska kolla efter. 

Man bör också ha en plan för vad man gör om ungarna inte blir sålda. Om det blir 5 ungar och alla är hanar, har du plats för det? 

Förlåt att jag är den "tråkiga" nu, men jag vill bara att du tänker över det ordentligt och att du är redo för de risker som finns.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida