Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 965 ggr
[Kiwiochcharlie]
1

Jag är så stressad!!

Jag blir jättestressad när alla skriver typ: Sära på dem m.m. Jag litar fullt här på alla och har särat på dem! Jag rider 5 dagar i veckan snart och blir jättestressad ännu mer!! Kiwi och Charlie verkar känna av det och blir också nervösa. Djuraffären jag köpte dem hos litar jag fullt på då de hjälpt mig med min hamster och kommit med goda råd och de som jag fick hjälp av hade haft marsvin. De sa bara några dagar och sen köpa. Jag kommer köpa ett gömställe till helgen jag lovar. Jag har lite leksaker till dem oxå. Jag är inte över 18 och är nybörjare på sånt här. Jag satt redan igår och grät för att jag hade köpt 2 olika kön fast jah visste det och ångrade mig så himla mycket för att jag ha de köpt dem. Sedan känns det som att vissa blir arga på mig för att jag inte fattade att de skulle kunna få bebisar/ köpa gömställen. Jag har haft dem i TVÅ dagar! Jag vet inte allt om dem än. Dock är jag väldigt tacksam för de som kommenterade att jag skulle sära på dem. Jag har inte all tid i världen till att åka och köpa nya grejer… Tack till de som kollade på detta inlägg..

Fridaaaa
4

Snälla ta det lugnt, räcker med ett utropstecken 🙂

Tyvärr är få djuraffärer bra att lita på. Att de rekommenderade en hona plus en hane är ju ett exempel på okunnighet, de skulle ha rekommenderat två av varje kön direkt.
Ett gömställe var behöver dem 🙂

Eftersom du är under 18 år så är det dina föräldrar som har huvudansvaret, inte du. Alla har vi varit nybörjare och därför är det bra att t.ex marsvin.ifokus finns. Även erfarna lär sig nya saker hela tiden, ingen blir fullärd. 

En rekommendation är att köpa hem sakerna innan man köper hem marsvinen eller samtidigt. Nu blev det ju lite kris i & med att du var tvungen att sära på dem direkt, ingen beskyller dig utan djuraffären som lurade er till detta.

Så du ska inte byta så du får två av samma kön? Så slipper de vara ensamma. Hade jag varit dig hade jag lämnat tillbaka den ena, sagt som det är (eller rättare sagt, dina föräldrar) och sedan köpt en av samma kön som den kvarvarande marsvinet.

En undan: I & med att ni köpte dem i djuraffär: Vad rekommenderade djuraffären för kost till dem? rekommenderade dem saltsten? (brukar de göra och är inte bra för marsvinen) allmänt nyfiken bara 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mirinda
3

Ingen är arg på dig. Du har ingen som helst skuld i att det blev fel med könen. Hur skulle du ha kunnat veta? Du har redan gjort det allra viktigaste; särat på dem.👍 Resten kommer att ordna sig. Vi är kanske lite för ivriga att hjälpa dig med fler saker än du klarar på en gång. Ta du en sak i sänder.

Jag tvivlar inte på att de på djuraffären är kunniga på hamstrar. Men kunniga på marsvin är de uppenbarligen inte. Det betyder inte att de är dumma eller inte bryr sig.  Det är väl inte avsiktligt de gett dig fel fakta. De tror att de vet.

Det finns betydligt fler än de på ditt närmaste Arken zoo som inte har goda marsvinskunskaper. Inte ens alla veterinärer kan mycket om marsvin.

En av fördelarna med att köpa marsvin från en erfaren privat uppfödare är att de kan ge en nybörjare all den info man behöver i början. Många uppfödare ger livstids support också. Det är en trygghet att veta att man har någon att vända sig till med frågor och eventuell oro. Om du väljer att lämna tillbaka det ena eller båda marsvinen till zoo och vill köpa ett eller två nya någon annanstans, så kan du med fördel vända dig till en sådan uppfödare.

Som sagt; ingen är arg på dig. Du gör så gott du kan och ingen begär att du ska fixa allt på en gång. Med tanke på situationen som uppstod tycker jag att du har skött det jättebra.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Kiwiochcharlie]
0

1# 2# tack. Jag hittade hanen hos honas idag.. Han måste hoppar över men det är 30 cm galler ?! Jag fattar inåt ehur det går till.

Fridaaaa
0

#3 Har marsvin som hoppat 30 cm tyvärr, 35 cm också. Hoppat och kravlat sig över. När jag hade två marsvin som jag hade särat pga slagsmål hade jag galler upp till burtaket som säkerhet 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eulwen
3

Du behöver inte köpa en massa nya grejer. :) Ta två papperskassar, klipp bort handtagen och rulla ihop kanterna (ungefär som på en mössa) så får du två bra gömställen snabbt och billigt. Kartonger funkar också tillfälligt.

Mitt råd är att du lämnar tillbaka det ena marsvinet till affären (och gör det snabbt innan du hinner fästa dig vid dem) och sedan skaffar en annan, av samma kön till den som du har kvar, ifrån en uppfödare. En seriös uppfödare svarar gärna på frågor och hjälper dig så här i början om det är nåt du funderar på. :) 

Väljer du att lämna bort honan så informera om att risken finns att hon är dräktig. Väljer du att behålla honan så finns vi här och stöttar dig. ÄR hon *peppar peppar* dräktig så finns det lite du behöver läsa på om. Men det tar vi då, OM det blir aktuellt. :)

Stressen försvinner till stor del så snart du bara bestämt dig. :) Vill du behålla båda behöver du skaffa två till så de slipper sitta själva, jag vet inte om det är något alternativ?

Svarttusch
2

Som sagt, INGEN här anklagar dig. Djuraffärer kan verka bra, men en djuraffär som säger att man kan ha två marsvin av olika kön sammanboende är inte en djuraffär att lita på. Så det första du ska göra är att sluta lita på djuraffären :) 

Sen är det bra om du så fort som möjligt lämnar tillbaka det ena marsvinet och byter till ett av samma kön. 

Vi finns här för dig att bolla med, men jag tror du mår bäst av att ta ett beslut och det snart. Fråga din mamma eller pappa om råd :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Mirinda
0

Känner igen det där med litet marsvin som tagit sig över ett högt hinder. Hos oss var den ena akut nyopererad och vi hade bara en bur, så vi delade av den med en hastigt ihopsnickrad brädkonstruktion, som nästan nådde burtaket. Lik förbaskat klättrade marsvinet nästa dag över den och in till kompisen. Med hjärtat i halsgropen fick vi kolla stygnen under magen på klättraren. 

Vår klätterkille är en vildbasare och rusar alltid rätt på allting. Tror inte att den andre skulle ha vågat sig på samma sak. Marsvin är så olika till sin personlighet. Det är en av alla de saker som gör att det är så roligt att ha dem som husdjur.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare