Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 763 ggr
mallsan
0

Vad händer med djuraffärs-djur efteråt?

Hej! Detta är en allmän fråga som gäller inte bara marsvin utan alla djur som säljs i djuraffärer.

De allra flesta djuren (eller alla?) är ungar/väldigt unga, och t ex. marsvin brukar man kunna köpa vid 4-5 v. ålder. Eftersom de flesta som köper dessa djuren vill ha dem som ungar så köper ju affären bara in ungar.

Men om ungarna sedan inte blir sålda, vad händer med dem då?

Avlivas dem? Skänks dom bort till/säljs tillbaka till någon grossist?

Tänker då speciellt på marsvinshanarna i närmaste djuraffären. När jag för några år sedan köpte marsvin där så köpte jag de sista honan men i buren bredvid satt ca 5-6 hanungar (tror jag :/ ) och gömde sig i ett hörn. Tror inte att alla blev sålda så snabbt.

Någon som vet? Är bara nyfiken ;)

Emel
0

För några år sedan fick nån i personalen ta hem  djuret, om ingen ville dog de och blev reptilkäk.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

mallsan
0

Nejmen vad hemskt! Känns så tråkigt bara att ungarna/ungdjuren blir mat bara för att de inte fått ett hem snabbt nog.

Tycker att det känns bäst att köpa hos uppfödare.

Svado
0

Fast om man vänder på det, varför ska inte en orm kunna få tillgång till färsk mat någon gång mellan varven?

Även den har ju en önskan om ett gott liv.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Charmina
0

Affären jag jobbar i har nu (äntligen!) Slutat sälja djur men på den tiden när vi hade djur så hände det ju ibland att djur blev kvar länge. Men vi avlivade aldrig och vi sålde inte som reptilmat utan de fick sitta kvar tills de blev sålda, vilket i sig även det kändes jätte hemskt ibland när något djur blev kvar i flera månader. När beslutet togs att vi skulle sluta med djur hade vi en kanin som suttit jätte länge och hon togs om hand av ett omplaceringshem men hon har varit det enda undantaget. Sen tror jag att det är olika från butik till butik. Jag har hört att den grossisten som säljer djur också tar tillbaka dom om de inte blir sålda. Vågar inte ens fundera på vad som händer med de djuren…

devilsdaughter
0

Det är nog lite olika.. I en butik jag handlade i ofta (för typ 10 år sen), sa hon som jobbade där att de avlivar de som inte säljs..

JonnaCecilia
1

Fy sjutton, borde vara förbjudet att sälja djur i djuraffärer… :'(

DT02
0

Varför vill alla djuraffärer just ha mågra månaders marsvin? Jag tror nästan jag räddar mitt störta masvin, Charlie, från att bli något annat djurs käk, eller andra fasoner. Jag hade sett henne i djurbutiken i flera månader.