Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2859 ggr
Sofia54321
0

Ha marsvin i sele

Hej! Jag undrar man kan ha marsvin i sele, om man vill vara lite på gräsmattan med dem. Jag menar inte att gå på promenad som med hundar, bara om man vill vara ute lite på gräsmattan. / Sofia

[dynamitella]
5

Det är smidigare att sätta upp en liten hage av kompostgaller med skugga och sol. Och övervaka dem så att inte fåglar, katter osv kommer åt dem.

[rumelle]
4

Sele brukar inte rekommenderas till marsvin (även om vissa djuraffärer ändå säljer sele för marsvin), då de inte har någon hals den kan sitta bekvämt runt utan kvävningsrisk. Risken är stor att de skadar sig om de blir skrämda och får för sig att springa iväg. De kan vara väldigt snabba i sådana siduationer så det är inte säkert att du hinner med att fånga in dem innan de gjort sig illa. Bättre att ha en liten hage att ha dem i. Om du sitter med när du har dem ute i hagen så är risken liten att något djur skulle få tag i dem.

Mill4
1

hade själv samma tanke när jag köpte mina första marsvin för några år sedan^^ och rekommenderar inte att slösa pengar på det.. :)

aggeelin
2

Går utmärkt att ha dem ute i hage eller liknande. Sätt ett litet "tak" på den så kan du gå in efter fika eller så utan att vara rädd för andra djur som kan komma.

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

Sofia54321
0

Okej, tack

Svarttusch
3

Ska man vara ute med dem hela tiden och har gallerbur kan man faktiskt ta galleröverdelen och sätta på gräsmattan :D De kan ju inte röra sig längre sträckor än i buren, men då slipper man krånglet och det roligaste är nog för marsvinen att få tugga färskt gräs :D

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Ellociraptor
0

#6 Ja, så brukade jag göra i somras! Jag brukade ha buröverdelen öppen visserligen, men jag satte transportburen ivägen för en del av det öppna och sen satte jag mig själv ivägen för resten. Då hade de någonstans att gå och gömma sig om de vill. X)

Sofia54321
0

Tack! :)

Små tassar
0

Det finns även trähagar med kombinerat galler och trätak som ger skugga. Taket går att fälla upp vid behov.

marsisen
0

dom kan få problem med ryggen med sele, men om du är osäker om dom springer iväg, kan du ju ha sele i början och sedan släpa dom beroende hur dom reagerar, om dom springer runt tycker jag att du ska köpa en hage eller göra en egen🙂

animal power <3

Fridaaaa
1

(inte läst kommentarer)

Köp hage och ha till dem. Riktigt svårt att ens hitta en sele som sitter bra på marsvin (de i butik är värdelösa) och brukar i regel vara stressande för marsvin att ha dem i sele. Så hage är det bästa till dem 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofia54321
0

Okej, tack för alla svar :)

DT02
0

Kan man inte kanske ta av gallret på buren och ställa där ute och släppa dem där i?

Fridaaaa
0

#13 Jo kan man göra, det brukar jag göra med mina på sommaren 🙂

DT02
0

#14 Det är ju bättre än att lägga ner massa pengar på hage och allt. (:

woundedgoddess
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade mina marsvin i sele i början för att jag var osäker på hur dom skulle reagera när jag släppte ut dom på gräset.

Nu behöver jag inte ha varken sele eller hage, dom är för upptagna med att äta . Och om det är farligt att ha sele, det beror ju helt på vad man har för sele. Tycker absolut att du ska använda det om du är orolig att dom ska springa iväg. 

Jag använde en som var liknande den på bilden och det funkade bra 🙂

Fridaaaa
4

#16 Tänk på att man inte får ta bilder på nätet utan att fråga bildägaren först.
Sån sele du visar tycker jag personligen är värdelösa, haft till kanin nämligen.
Inte hittat en enda sele som sitter bra på marsvin 😮 Nej roligare och bättre skulle jag säga att ha dem i inhängnat 🙂

Sofia54321
0

Okej, tack :)

DT02
1

#16 Jag har en sådan sele till mina marsvin, men ingen vill ha den på sig utan drar frambenen över framremmen.