Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 647 ggr
Linnea1990
0

Han ungar könsmogna?

Mina ungar blir 4 veckor till veckan 2 hanar å 1 hona. Ska de kunna klara sig utan att dia från 4 v då de ska sägas från mamma å syster? Måste de ha en vuxen hanne tillsammans fylls de är flytt klara? Eller kan de bo själva ? Tacksam för svar

Svarttusch
1

Helst ska hanarna vara med en vuxen hane den sista veckan, men går det inte att fixa en vuxen hane så går det att ha dem två i en bur tillsammans. De lär sig "hur man är marsvin" av äldre marsvin därför är det bra om de får en vecka eller så med en vuxen hane. Ja de ska klara sig utan modersmjölk efter fyra veckor.

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Linnea1990
0

Tack då vet ja då ska ja höra med pappans ägare

Fridaaaa
1

Går bra att sätta dem i egen bur. Jag har inte satt hanungar med vuxen hane vid seperation från mamman och har fungerat bra ändå 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Svarttusch
1

#3 Klart det "går bra", men har man möjlighet är ju det bästa att sätta med en vuxen hane. Det är ju liksom sista kursen i "marsvinsliv". Om nu pappan t. ex sitter ensam kan han ju lika gärna vara sällskap åt ungarna.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Fridaaaa
1

#4 Upplever att de får det de behöver av mamman innan man skiljer dem åt samt lär sig av varandra, inte märkt skillnad på hanar som bott en vuxen hane som bebisar (innan flytt) än hanar som inte gjort det 🙂

Ja sitter pappan ensam så är det ju en sak. Men menade att det är inget måste om det inte går, eftersom TS skrev att  hon skulle höra med ägaren till pappan först, tycker det är lite sådär att flytta dem till annat hem om inte hanen kan komma dit så att säga.

Svarttusch
2

#5 Just i det här fallet kanske inte att sätta med en vuxen är det bästa (då det skulle innebära att pappan eller ungarna måste flytta), men för andra som söker upp tråden senare kan det ju vara bra att vara tydlig med att det bästa är att sättas med en vuxen. Och jo, de fortsätter lära även efter fyra veckor. Till kel är det många som tycker att t. ex en vuxen hona och en bebishona är det bästa för då kan bebishonan fortsätta lära sig av den vuxna. Så att säga att det inte är någon skillnad tycker jag blir lite fel.

Hälsningar Malin <3
Min hemsida

Fridaaaa
0

#6 Sa inte att de inte fortsätter lära sig efter 4 veckors ålder 😛 Även djuren lär ju sig livet ut  😉
Skrev "inte märkt någon skillnad" vilket betyder att jag inte har märkt någon skillnad, alltså inte skrivit att det inte är någon skillnad. Har haft både och här hemma och har även nu. Men de har alla flyttat till vuxen hane när de kommit hit.

PiggieVille
4

Personligen så tycker jag att hanar som fått sitta med en äldre har lättare för att samsas/bo med andra hanar senare i livet.