Var köpa marsvin??
Hej! Jag ska snart skaffa två marsvin. Den närmaste uppfödaren är 15 mil bort, och så finns en djuraffär i närheten. Jag handlar ju hellre av en uppfödare, men det blir långt att åka för marsvinen.. Djuraffären hade marsvin som var köpta av en lokal familj och såg fina ut. MEN bör man stödja deras djurhandel?? Plus att de hade marsvin och kanin tillsammans och en massa tjattrande fåglar bredvid.. vilket jag läst inte är så bra. Så hur skulle ni kunniga ha gjort? Hjälp! Mvh Anna
Finns det inte fåglar och andra djur omkring dem när de år vilda?
Nej, köp inte i djuraffär, du kan få olika kön, inavlade marsvin, Ohyra lätt på köpet samt att de oftast är ohanterade som ungar.
Bättre kontakta uppfödare, som man kontrollerar och gärna medlem SMF.
Fråga om de hanterar ungarna, för är de mycket hantera, går omställningen mycket lättare, och lättare få dem ännu tamare med !
Och transport går oftast att ordna med hjälpa av någon, en så kort sträcka som 15 mil brukar normalt inte vara några problem så vida man inte bor i lapplandet ;)
Jag kan åka och hämta marsvinen, tänker mest att det blir jobbigt för de små! Bor nästan i lapplandet 😊 Tar gärna emot fler åsikter, även om det lutar starkt mot uppfödare. Tack för hjälpen!!
Jag köpte en ifrån uppfödare, hon fick åka ca 20 mil till mig våra marsvin när vi hade dem, fick åka södra sverige- norrland tur och retur med oss :) hellre det än få hem en massa saker som man måste behandla, i värsta fall Ringorm, veterinär dyr, eller oväntade ungar..
Jag rekommenderar att köpa hos seriös uppfödare. Fick lära mig det sedan jag köpte en marsvinshona på en djuraffär och det visade sig att hon hade en sellnic ganska snabbt.
Hon är ett underbart marsvin, men köper hellre hos uppfödare nästa gång då hon dels gick ensam i djuraffären i en hel vecka (4 v. gammal) eftersom vi inte kunde hämta henne tills dess och dels för skabben :(
Sedan finns det säkert någon bra djuraffär som tar bra ansvar för djuren de säljer fast man vet ju aldrig :/
Om du köper av en seriös privat uppfödare så finns det en bra chans att du kan få livstids support. Många uppfödare ger det. Har man inte haft marsvin tidigare, så är det jätteskönt att få all den info man behöver i början. Sen är det en enorm trygghet att veta att man kan höra av sig till uppfödaren om man behöver råd längre fram.
Lycka till i ditt sökande efter ett par goa grisar!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Tack alla för kloka svar! Har bestämt att köpa två pojkar av uppfödaren, hon ska ringa mig imorgon! Känns superspännande!
Va spännande! Åh va roligt de kommer att bli för er 😃
Det känns nästan overkligt, men nu har jag tingat två fina marsvin och ska hämta dem i helgen! Så himla kul! Och buren är så gott som färdigbyggd. Längtar!
Det var kul att höra. När du väl har dina marsvin på plats skulle det vara roligt att se hur de ser ut. Om du plåtar dem kan du kanske låta oss se bilderna.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Grattis till valet! :D Vill också se bilder sedan, hihi.
Jag kommer inte kunna låta bli! Så bilder blir det ☺