Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 3371 ggr
Rubinola
0

Varför bits vår marsvinsunge ?

Hej, vi har två små marsvinsungar (honor, ca 2m gamla), som vi har hat i ca två veckor. Vi brukar sitta mycket med dem i knäet. Den ena är väldigt aktiv och nyfiken och verkar gilla oss, men den senaste tiden har hon börjat bitas ganska ofta. När man sitter med henne i knäet händer det precis när man vill lyfta upp henne och sätter in händerna under magen, att hon hugger efter oss. Ofta flera gånger. Hon piper mycket samtidigt som hon bits och verkar tydligen missnöjd.  Ibland kan det räcka att man smeker henne längs sidan (båda sidorna), så bits hon.  Hon bits inte när vi lyfter ut henne ur buren.

Varför bits hon och vad kan vi göra för att få det att sluta?

Tacksam för svar!

DT02
0

Så håller mitt marsvin Hedvig också på. Och henne har vi haft sedan 21 maj 2013.

Vanjana
0

Bäst för mig är att sätta händerna under framtassarna och skopa upp marsvinet med andra handen under rumpan. De är inte särskilt förtjusta i att bli klappade/tagna på magen övh:)

Vanjana
0

Menar förstås ena handen under framtassarna, och andra handen under rumpan på marsvinet. Har insett att min förmåga att beskriva saker har fallerat totalt den senaste tiden :P

JonnaCecilia
0

Tycker det låter som att lillan helt enkelt är kittlig! Mitt ena marsvin är extremt kittlig på bakbenen och jag får knappt röra honom där, speciellt inte mjukt och försiktigt, då sparkar han bakut och piper missnöjt. Tar jag mer "ordentligt" om jag tex behöver ta tag i benet för att klippa klorna eller visitera så blir han lite sur men inte så fasligt som om jag försöker -ve och fasa- klappa honom på bakbenet! Så undersök ordentligt så hon inte har ont, men verkar hon bara vara kittlig så försök bara att inte klappa så mycket där, och när ni måste hantera de delarna (för att visitera eller så) så var bestämda. Inte sitta och smådutta (vet man ju själv hur det kittlas) utan undersök ordentligt och fort. Lycka till.

Stortroll
0

Jag, en halv ovan tjej på 11 år, tycker det låter som hon har ont.

Titta gärna in här ---> Min blogg

Rubinola
0

#4 #2 Tack för tipsen. Vi ska försöka att tänka på detta. Det funkar bättre när jag tar lite mer bestämd om henne och ser till inte att kittla försiktigt på magen/sidorna. Men att lyfta henne på ett annat sätt är svårt. Vi försökte göra så som #2 skriver, men framtassarna får man inte heller röra, så bits hon och skäller på oss. Hon är en väldigt bestämt dam.

#5 Det verkar inte som hon har ont.

Någon annan som har erfarenhet med marsvin som bits och vad man kan göra? Barnen är lite besvikna, har ju läst i alla böcker att marsvin aldrig bits… Hur lyfter ni era marsvin?

Binajis
0

Jag har mött en del marsvin som varit så "bestämda" i sitt sätt och så trygga med människor att de har bitit ifrån när de inte vill bli upplockade. De hanterar alltså människan som de hanterar påflugna artfränder, så det är ett helt naturligt beteende. Varför det är ovanligt är för att de flesta marsvin skiljer på människa och marsvin. Antingen ignorerar man beteendet, visar marsvinet att det inte är någon idé att bitas, men det gäller då att man inte ryggar när hon biter. Vänligt men bestämt tar upp henne. Hon kommer säkert bli lite paff och kanske till och med låter bli att bitas därför. Ett annat alternativ är att erbjuda något gott och ta upp henne när hon börjar äta, kanske kommer hon sig inte för att bitas då? Försök få henne att förknippa själva upplyftandet med något bra. Lycka till :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Stella75
0

Jag har min marsvins bur ungefär i midje höjd och jag bara sträcker in handen i buren och tar under magen lyfter dom till mig och bär dom.

Lily
0

Mitt ena marsvin har inga problem med att bli lyft ur buren, men när hon suttit i famnen ett tag och ska lyftas ner igen så piper hon hon och drar i kläderna och är inte alls glad . Jag tror det kan bero på att ofta när jag sätter ner henne så är det för att jag ser att hon behöver gå på toa och när det är dags för det så gillar hon inte att bli hanterad…