Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 489 ggr
LucyKlara
0

Vad ska jag köpa?

Jag har redan två stycken honor som går bra tillsammans, men är nu sugen på ett till marsvin. Kanman köpa en tredje hona då dessa två har gått tillsammans i 7 månader redan?

Eller kan jag köpa en hane o ha i separat bur brevid denna?

Är hanar annorlundare än honor?

Vore tacksam för råd och tips, då jag vill det som är bäst för marsvinen!

// Tina

Chippers
0

Inte en ensam hane och ha i separat bur, eftersom att det blir inte samma sak. Hanen behöver ha en egen kompis i sin bur.

En till hona skulle kunna funka. För mig har det gått bra ibland, ibland inte. Bara buren är tillräckligt stor så att de kan komma undan från varann.

I vissa fall har mina dominanta honor gått på sin nya kompis (och t.om gått på varann), båda ungar och äldre honor. Men ibland har det gått super bra. :-) Så det beror väl lite på hur dina marsvin är..

LucyKlara
0

Mina e ganska lugna med varann, de ryker ihop i några sekunder, vad jag har sett, kanske en gång i veckan. Men de bråkar aldrig.

Buren de bor i är 50x100. Så det går alltså inte med en hane om han står just brevid, o får vara ute med dem minst en gång om dagen o springa? han känner sej ensam ändå, eller?

idipidi
0

Du kan ju inte ha en hane ute och springa med dem, då kommer de förr eller senare bli dräktiga! Han komem rockså bli otroligt stressad av att inte få gå med honorna hela tiden och kommer troligen gnaga galler.

LucyKlara
0

Ok, då e det en hona till som gäller då.

Mina jag har nu är 8 månader gamla ungefär, vilken ålder e bäst på den nya honan? En i samma ålder eller en unge? Vilken e det störst chans att de accepterar?

Chippers
0

#2 Som sagt, en hane i bur bredvid funkar inte. Och absolut så skulle de inte kunna träffa varann.

#4 En hona till går ev, men du får räkna med att du kanske måste ta bort honan därifrån, om dina honor skulle börja ryka ihop eller gå på den nya.. men det borde väl funka :)

En liten unge vore väl bäst? Eller en äldre hona, som kanske är nått/några år och är väldigt snäll mot andra marsvin.

Men först och främst - så måste du köpa en större bur. 120 bur går men helst en 140 cm bur :)

LucyKlara
0

Ok, tack så mkt för svaren!! Får börja kika efter en större bur först då! =)

Chippers
0

Hihi :) gör det :)