Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 702 ggr
JennyVidh
0

Småbarn, katter och marsvin?

Hej! Någon här som har marsvin och små barn? Våra barn är idag 2,5 år och 11 mån. Funderar på att utöka familjen nästa sommar/höst med 2 marsvin. Är barnen för små då? Vi har 2 katter också, brukar det fungera bra med marsvin och katt? Det är vi föräldrar som vill skaffa marsvinen men det är ju trevligt om barnen kan vara lite delaktiga:)

JonnaCecilia
0

Det ska inte vara några problem förutsatt att ni inte lämnar barn och/eller katter obevakade med marsvinen. Katter brukar fatta att iallafall vuxna marsvin är familjemedlemmar snarare än byte, ungar är knepigare, så man får ha mer koll tills de blir äldre. Om marsvin och katter kommer vistas i samma rum när ni är borta (på jobbet exempelvis) så se till att ha gallerbur med luckorna helt stängda. Hade en incident där katt fick upp takluckan på en hamsterbur, min syster förlät aldrig den katten… Kommer ihåg när min systerson, då 22 månader, träffade mina marsvin för första gången. Han gav ifrån dig små glädjetjut av lyckan att få träffa och klappa dessa söta mjuka små varelser. Har aldrig sett honom så lycklig! (Mormors hund är aningens stor och läskig, marsvin alldeles lagom storlek.) Sen satt han och storebror (5 år) och lekte marsvin och pep i en koja hela eftermiddagen och storebror frågar alltid om jag inte har med marsvinen när vi träffas! Och förstår inte varför jag inte kan ta med dem till Oslo där de bor, trots att hans pappa är allergisk ("de kan bo i mitt rum, pappa behöver inte vara där")… Tror det blir jättebra med marsvin, lycka till! :)

JennyVidh
0

Tack för ditt svar! Vad kul att läsa om dina syskonbarn, hoppas mina barn blir lika förtjusta i marsvinen:)

Fridaaaa
0

Vi har katter & marsvin fungerar kanon, har även hundar 🙂
Ang småbarn: Tycker man kan skaffa marsvin oavsett ålder på barnen så länge marsvinen får det som de behöver och föräldrarna tar sitt ansvar (föräldrarna har ju alltid huvudansvaret), så tänker jag i alla fall 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

devilsdaughter
0

Jag har fyra barn där äldsta är 9 år och jag har haft marsvin sedan innan den äldsta är född och det har funkat utan problem i alla åldrar. Gällande katt så får man nog se lite hur katterna beter sig hur pass kattsäkert man behöver ha det.. men det ska mycket till för att det inte ska  funka bara för att man har katt.

Eulwen
0

Om barnen är tillräckligt gamla beror ju på vad du har för förväntningar på dem? Tillräckligt gamla för att hantera dem, städa bur, bära på dem, mata? Nej. Gamla nog för att vara med när mamma/pappa tar hand om dem, ja där finns ingen åldersgräns. 🙂
Mina barn är nyligen fyllda 3 och 1 år och marsvin har funnits här i större antal sen innan någon av dem föddes. Båda vill ibland vara med till och från. 
Katter har vi också, vuxna lugna sådana och de vande sig snabbt. 
Se till att ha lock på bur eller gallerbur så du kan stänga om dem när du inte är hemma så ska det nog gå bra.

JennyVidh
0

Så kul med fler svar, tack! Vill bara förtydliga att det är jag som vill ha marsvin och kommer stå för huvudansvaret. Det är dock viktigt att det funkar med barnen, det är ju kul om de kan vara delaktiga i skötseln och kunna gosa. Jag har kollat lite på blocket och sett att det finns många marsvin som behöver nya hem. Tror ni marsvinskunniga att det är bättre med ungar eller omplacering? Tänker själv att det kanske är lättast med ungar så de blir vana med barn och katter från början?

Fridaaaa
0

#6 Jag hade nog valt vuxna. Ungar är i regel mer rädda av sig och så. Lättare för barnen att ev hålla i marsvinen med om de är vuxna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
0

Jag skulle också rekommendera vuxna marsvin. Bor du i någorlunda närhet av ett omplaceringshem så tycker jag att du ska vända dig dit för att få hjälp med att välja ut ett par som är lämpliga. Själv har jag bara goda erfarenheter av omplaceringsmarsvin.

Eulwen
0

Om du vill att barnen ska kunna hantera dem så skulle jag välja vuxna. De är lugnare och vet i regel hur "man uppför sig". Marsvinsungar är jättesöta men samtidigt väldigt kvicka (!) och har precis som andra arter en tonårsperiod när de testar om man "får" smaka lite här och var m.m. ;)

Vill du göra en god gärning, omplaceringsmarsvin. Annars kan du kontakta uppfödare och se om de har lite äldre djur till salu. F.d avelsdjur som kanske varit med på utställning m.m. brukar vara riktigt coola.