Vad använder ni för bottenunderlag i buren?
Hej!
En fråga som kan vara ganska intressant eftersom det finns så mycket att välja på.
Vad använder ni för bottenunderlag till era små grisar och vad tycker ni är bäst att använda? Själv använder jag hampaströ till mina 2 grisar och tycker att det är väldigt bra.
Easyströ 🙂 Mjukt & skönt för dem, bra uppsugningsförmåga och så med.
Hade kutterspån innan, men flög omkring lite väl mycket
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja har vanligt kutterspån. Funkar jättebra. :)
Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman
Samma här, kutterspån. Vi har hästar hemma och måste ofta köpa spånbalar så därifrån tar jag spån ;)
Har även testat halmpellets(?) för ca 2,5 år sedan, var nybörjare då, det var egentligen till kattlådor med personalen på Granngården sa att det passade jättebra till marsvin/kanin också. Tyckte det funkade jättebra, sög upp kanon och nästan helt doftfritt. Dock så är det ganska stora/tjocka pelletsar jämfört med spån så jag tyckte att det blev lite väl obekvämt för dem att gå/sova på :/
Jag har testat alspån, bra men hårt och väldigt dyrt. Åker ut litegrann från buren.
Easyströ dammar mycket, bra pris. Flyger inte ut ur buren så lätt.
Kutterspån, helbal. Billigt och doftar fräscht. Kan med gott samvete kasta allt, så städningen går ruggigt snabbt. Flyger ut ur buren lite väl lätt. En bal för 80kr räcker flera veckor eller nån månad.
Jag använder toalätt (papperspellets). Funkar bra!
#4 Jag har easyströ och mitt har aldrig dammat mycket. Samt att det ska vara i princip dammfritt.
Jag har under ett års tid varierat mellan kutterspån och toalätt men jag kan inte riktigt bestämma mig vilket som funkar bäst. Jag har funderat på alspån men vet inte hur pass bra uppsugningsförmåga det har. Vad är förresten hampaströ och vad kostar det? :)
Vi har easyströ. Det känns väldigt mjukt för små tassar. Det dammar inte hos oss och det luktar ingenting heller. Vi plockar upp bajs och kiss-fläckar några gånger i veckan och byter sällan allt strö - det behövs inte så ofta.
Folk som är på besök blir förvånade över att det inte "luktar av djur" hos oss (inte ens när man står precis bredvid buren). Kan varmt rekommendera easyströ.
Ingen som använder fleece längre? :o
#9 Jag har kutterspån men en liten myshörna i fleece. Blev så mycket tvätt, luktade äckligt och var svårt att få rent när jag hade större del fleece, men de gillar ju att ligga på det så vi kompromissade ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag andvänder fleecefilt till mina små grisar!
lätt att rensa och bekvämt till marsvinen. Ka verkligen rekommendera fleecefilt.😃
Jag hade fleece under en kort period men det blev så himla mycket tvättande, lukt och hö som fastnade i fleecen som inte fick följa med in i tvättmaskinen. Allmänt bökigt tyckte jag
Vad kostar easyströ och hur är dess uppsugningsförmåga?
#13 Det har mycket bra uppsugningsförmåga. Kostar ca 115 kr (ialla fall på Stallbyggen i Sölvesborg). Mindre storleksmässigt än kutterspånbale men väldigt kompakt och varar länge
Jag använder kutterspån i halva buren och fleece i andra delen funkar jätte bra ör mig då de bara bajsar på fleecen så är det lätt att göra rent