vad gör ni om det kommer allergiker?
Jag har en bror som är allergisk mot katt och vissa hundar - marsvin vet jag inte om han tål. Men jag vet fler som är allergiska. Hur gör man då, om man får besök av en allergisk person? (Om det går att svara generellt, jag förstår att folk är olika känsliga.) Jag menar, kan de inte komma in i huset alls om det finns marsvin där, eller fungerar det att flytta buren till annat våningsplan och dammsuga…? Kan en allergisk person alls vistas i ett hus där det har funnits marsvin nyligen?
Ska du ha besök av en allergisk person - så måste du fråga personen vad som funkar för just den personen. Min bror är väldigt allergisk mot vissa djur och skulle behöva ha det storstädat om ett djur nyss varit där bara. Andra klarar att vara där om marsvinet är i ett annat rum och så massa andra olika sätt kan det vara på precis som du själv skrev så går det inte riktigt att svara på utan att veta hur personens allergi utspelar sig
Jag vet att det finns mediciner vissa kan ta också. Kan ju vara värt att kolla ifall han bara behöver ta det när han är på besök hos dig.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
I mitt hem bor katter och marsvin som äter hö. Hemma hos mig finns finns djurhår och hödamm hur mycket jag än städar. Det är så jag valt att leva för det är min livsstil. Jag informerar om det om folk vill hälsa på tål de inte djuren får vi mötas någon annanstans jag vill inte avstå mina djur för umgänge med folk som kanske hälsar på några gånger om året det är inte rimligt.
Om en allergiker vill komma hem till mig får han skylla sig själv! Moahaha! Nä, men mina grisar bor i barnens rum så då hade jag stängt dörren dit, i övrigt får väl allergikern klara sig själv bäst han kan ;)
Tack för input, alla ovan! Ja, jag tänker också att det är så sällan som de personerna kommer och hälsar på så det kan inte göra att vi avstår från djur. Men samtidigt är det ju bra att veta hur man ska göra så att de kan komma och hälsa på någon gång ändå… Om det går.
Jag skulle helt enkelt erbjuda allergikern en allergitablett :D Här bor ju mina grisar så de flyttas inte :)
#6 vissa är så allergiska att dem till och med skulle kunna dö av att vara i samma rum som ett pälsat djur så man måste fråga hur allergiska dem är innan dem kommer på besök.
#7 eller så måste allergikern fråga om jag har pälsdjur? :) Om man är så otroligt allergisk så vidtar man nog dessa försiktighetsåtgärder själv, menar jag.
#8 jag tänkte mer om man inte berättar att man har ett marsvin när man tar hem en allergiker
Jag erbjuder Cetrizin eller Allegra, finns alltid hemma.