Hjälp!! Dör mitt marsvin?
Halloj!
Mitt marsvin har fått håravfall. Hon har kala fläckar längst sidorna & hennes hud är blekt. Skulle kalla den grönblekt. Vet inte vad jag ska göra. Vi ska ringa vetrinären & boka tid men är ändå rädd att hon inte överlever dagarna innan vetrinären. Snälla hör av er om vad jag ska göra! Går & oroar mig. Uppskattar svar snarast!
Dagarna innan veterinären? Ring direkt imorgon!
Lycka till.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Usch vad hemskt! Veterinärer brukar ha akuttider så förhoppningsvis får ni träffa ngn snabbt. Håravfall på sidorna kan ibland hänga ihop med cystor på äggstockarna. Googla lite på det om du vill, men naturligtvis behövs en veterinär för att få rätt diagnos. Lycka till!
Låter som att ni måste åka in akuttid istället, kan gå väldigt fort med marsvin :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bra att ni redan tänkt ringa veterinär. Be om en akuttid om ni är oroliga. Men du säger att hon saknar hår på sidorna. Har hon också sår? Svullen om magen? För i så fall kan det vara äggstockscystor och de ska vara något som de kan leva med. Men det kan vara bra att åka och kolla så det inte är sellnick.
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Äter hon ordentligt? För då finns det massor med hopp :-)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Hej tack för alla svar. Vi har varit hos vetrinären nu. De sa att hon hade ett sorts löss som orsakade håravfall. Vi fick lössmedel som dödar löss ock B-vitaminer i vattnet för att päsen skulle växa tillbaka. Går det trögt för plsen att växa tillbaka? Vi har tagit slut på medicinen. Märker dock att hon kliar sig ibland ändå. Kanske det nhar kommit några fjun på sidorna. Det ser nästan ut så men allt har inet växt ut. Vi höll ändå på med behandlingen i en månad