Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 443 ggr
Eva123
0

Få mitt marsvin i bättre form

Hej

Mitt ena marsvin Peanut är jätte tjockt. Jag har läst mycket om olika lekar som man kan göra men hon är inte det marsvin som gör de sakerna. Sätter man henne framför ett hinder så sitter hon bara stilla där och väntar på att jag ska sätta tillbaka henne i buren. Hon rör sig inte alls så mycket som mitt andra marsvin gör. Har dock aldrig i hela mitt liv vägt marsvinen!?!? Vad ska jag göra för att hon ska gå ner i vikt? Man ska ju inte använda diet på marsvin!

Fridaaaa
0

Marsvin är inga djur man direkt tränar hoppning med (finns de som testat dock med blandade resultat).

Men en hage med t.ex tunnlar, hus mm i, uppskattas inte eller?
Vad får hon att äta?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Moag
0

Jag vet inte vad du ser som jättetjock men det ingen fara om marsvinet är lite mulligt, de flesta marsvin jag har haft kontakt med har varit lite småtjocka.  Och att marsvinet inte vill hoppa över hinder låter bara normalt. Låt henne springa på golvet istället, med tunnlar o.s.v. så blir det nog mer fart på henne.

hanniees
1

Har du någon köksvåg eller något? då kan du väga marsvinet på den. Ett bra sätt att få ner marsvin i vikt på är att istället för att ge henne sina grönsaker direkt i matskålen, så kan du bygga en hage och ljumma lite olika grönsaker på ett hustak eller in en tunnel osv. På så sätt får ditt marsvin motion och aktivering genom att leta efter sina grönsaker och kämpa lite för dem. Marsvin brukar gilla att springa runt och leta efter godsaker.. Sedan behöver du inte ge henne något kraftfoder alls (om du ger henne det). Undervik också att ge henne grönsaker och frukter med mycket socker i, som tex morötter och banan. Det bästa är helt enkelt att du utesluter att ge ditt marsvin kraftfoder helt, och bara ger henne fri tillgång till hö, vatten och en portion grönsaker per dag, det räcker.

Mvh Hanna:)

hanniees
0

Oj! Nu upptäcker jag att det var väldigt slarvigt skrivet av mig. Hoppas att du ser någorlunda bra ändå! =):);)

Mvh Hanna:)