Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 769 ggr
ellinaswe
0

Vill inte äta hö :(

Jag har en marsvinskille som har haft problem med sina tänder och har fått dem slipade (för drygt en vecka sen). Nu måste han komma igång och äta hö för att han ska ha någon chans att klara  sig men han vill inte ha hö. Jag har provat ånga det över en kastrull men det äter han inte alls. Sen har jag också provat blanda det med både Critical Care och rivna morötter och då äter han någon enstaka bit och sen springer han bara runt och tigger. Måste även tillägga att han är mager och jag vill inte att han ska tappa mer vikt. Vad kan man göra för att han ska komma igång och äta hö?

bohan85
0

Har han fått smärtstillande efter slipningen? Har marsvin ont är de mindre benägna att äta.

ellinaswe
0

Ja, han åt smärtstillande i fem dagar efter!

EvaLuna
0

Men då åt han alltså ändå inte? Mata honom med cc & spruta så länge - mat måste han ha!

Lunkamia
1

Hmm kollade de varför han hade problem med tänderna ? Oftast är tandproblemet sekundärt….Hur gammal är han?Har han magrat av länge? Hur mkt CC får du i honom? Mata på honom ordentligt (mkt mer än man tror behövs) .

ellinaswe
0

Han äter pellets och torkade morötter själv. De visste inte varför han har problem med tänderna, det kan vara medfött och då finns det tyvärr inte så mycket man kan göra men det kan även vara så att det kom då båda killarna hade skabb och därmed åt mindre. Burkompisen har dock återhämtat sig och är stor och frisk. Han är bara 7 månader gammal och har magrat ett tag eftersom de som sagt även har haft skabb. :( Jag får i honom ungefär en matsked av pulvret åt gången och han äter ungefär 2-3 gånger per dag, beroende på hur mycket han äter själv.

Lunkamia
0

Har han blivit behandlat för skabben? Låter som han får i sig alldeles för lite mat.När jag stödmatar ger jag minst 5-7 ml per gång och ca 5-6 ggr/dygn 8eller så mkt jag hinner) Om du gör iordning CC (med mkt vatten) och låter det stå framme äter han då? Prova även göra kligröt istället för pellets .havregryn,korngryn och vetekli .Blanda m vatten så det blir gröt.Brukar fungera.Vad var det för problem med tänderna och hur mkt klippte de ?Vet du hur mkt han väger idag ?

bohan85
0

Hoppas att de "slipade" av dem. klippa dem kan ge sprickor/skador..

ellinaswe
0

Ja båda har blivit behandlade och skabben är borta nu. De slipade tänderna men jag vet inte hur mycket. Det jag vet är att han tuggade snett och att hans tänder var långa, antagligen för att hans kindtänder gjorde ont. Ska prova ställa fram åt honom nu, har bara matat han med spruta hittills.