Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 4363 ggr
NikitaOMichellin
0

Kan marsvin sätta i halsen?

Kan marsvin sätta tex. grönsaker i halsen.?

Ett av mina marsvin tror jag gjorde det. Hon stog där i buren och som hostade och ryckte till. Efter att hon hade ätit en tomat. Tack för svar

Ellinor_ludde
0

Jag vet ej om de kan sätta mat i halsen, förmodligen kan de det. Men Tomat tror jag ej är så lämpligt för marsvin.

fulfisk
0

Ett av mina marsvin brukar göra det.

Lisaisa
0

Varför skulle inte tomat vara lämpligt?

idipidi
0

Tomat är syrligt och många (inte alla, men många) marsvin är känsliga i munnen och på läpparna. Det kan ge små sprickor och sår som blir infekterade av svamp och bakterier, så kallad munsvamp.

shintaida
0

Trasan sätter i halsen varje gång han äter mat. Sen rosslar han och sen kommer det förlösande hostet.

// shintaida

Abico
0

Sune sätter i halsen ibland när han äter pellets. Då står han medöppen mun och hostar. Det låter väldigt löjligt ^^

Hanna 

[Liinda]
0

Mina marsvin brukar nästan alltid hosta till när dom äter mat typ som dom har satt i halsen och jag måste springa dit och kolla så att dom får upp det varenda gång.

NikitaOMichellin
0

Vad kan man ge dom förutom sallad, gurka, morot, paprika då?

idipidi
0

Sallad och gurka kan du skippa, det är inte mat utan godis/mutor. Det innehåller mest vatten och väldigt lite näring.

Här hemma är basen vitkål och sen får de lite annat som variation. Broccoli, persilja, paprika, morrötter, blomkål…

Här kan du få lite tips och läsa om ungefär hur mycket de behöver äta: http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=1011726