Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 11123 ggr
Deco
1

I vilken temperatur trivs marsvin bäst?

För det mesta hör man ju bara att marsvin inte kan bo ute, eventuellt vara ute dagtid på sommaren, annars ska de bo inne där det är varmt och skönt, men samtidigt hör man ibland att de kan bo i temperaturer som sträcker sig ner mot 0 gradigt så länge det inte är dragigt? Vad är det som stämmer egentligen?

Jag vill verkligen ha marsvin, men jag tål inte höet så de kan inte bo inomhus. Vi har dock en dörr ut till garaget från vårat kök och där ute bor våra kaniner och det fungerar jättebra. Nu på sommaren hålls det lagom svalt och skönt där ute och vintertid har vi lite värme där ute då vi har element. Det blir ju dock inte lika varmt som inne, men runt 10 grader ungefär och det är ju dragfritt där inne. Skulle det funka att ha marsvin där "ute"?

Utökade din rubrik så att tråden enklare kan hittas via Sök-funktionen. /Felicia, Medarbetare på Marsvin.ifokus

Cavia
2

De flesta av mina honor (ca 20 st) har bott ute i en stor bur, med hus att krypa in i, sen midsommar. Ibland har temperaturen varit bara runt 4-5 grader plus på nätterna, men dom visar inga som helst tecken på att frysa!

I marsvinsrummet, har jag ett element som håller värmen uppe, några plusgrader när det är som kallast ute, men aldrig varmare än +10 15 grader.

Jag är av den åsikten att marsvin klarar kyla MYCKET bättre än värme!

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Deco
0

Jag tycker det verkar konstigt att de inte ska kunna klara sig ute sommartid (och därmed också i ett lite kallar uttrymme vintertid) då till exempel djurparker har marsvin boende utomhus rakt på marken och de tycks må alldeles prima.

petronellaa
0

Det funkar nog bra att ha marsvin där ute. Kaj brukar vara ute på dagtid på sommaren men har han inte ute på natten ifall rävar eller liknande skulle komma, men det skulle nog funka perfekt där ute :)

Deco
0

Ja, drag är ju iaf inget problem och det är väl drag det är mest känsliga för?

MikaTela
0

Nu sommar tid så bor mina marsvin ute dygnet runt på två olika vis beroende på var jag är.

Är jag hemma så har dom en gammal hundgård där dom skuttar runt och mår bra.

När jag är hos mamma och pappa har jag min trevåningsbur stående utomhus där så då står dom i den.

Kom ihåg att drag är inte samma sak som blåst! Fråga mig inte mer, får inte ihop det själv, men så är det iaf. :)

Mina har gått ute dygnet runt sen i maj-juni och ska gå ute tills september, och det bara för att vi flyttar och inte har nån utebur på nya stället.

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Deco
0

nej, drag och blåst är ju inte riktigt samma sak, men inget av det är väl särskilt bra för marsvin eller? Hur som helst så drar det lite vid vår garageport men vårt garage är så pass långt att det aldrig kan märkas i andra änden. Det går in två bilar på längden i vårt garage… Dessutom ska porten bytas ut, förhoppningsvis rätt snart.

MikaTela
0

Mina grisar går ute vilket väder hur som nu. :) Visserligen har dom två läsidor i hundgården plus en massa hus stående här och där. :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

FeliciaS
0

Det finns många trådar med diskussioner om hur kallt/varmt marsvin bör bo. Söker du hittar du snabbt många olika svar, kan jag lova :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Deco
0

Puttar upp min tråd lite. Eftersom de inte byter till vinterpäls, kan man då sätta ut dem direkt ut till ett utrymme med 10+ i ?

lomsen
0

Jag har mina i vår snickarbod (i golvhörna med höga träplank som staket), som håller ca 15 grader plus minus nån grad , och de trivs förträffligt, de är långhår och har många hus mycket halm mm och det är ej dragigt, men om jag tar in marsvin så sätter jag ju inte ut dem där igen sen. några bor också i källaren som håller ungefär samma temp. de bor i gallerburar i en hylla. På sommaren är de utomhus dagtid men tas in till natten och är inte ute om det är kallare än 15 plusgrader!Glad

marsvin2008
0

Jag har ju inte så mkt erfarenhet av sånt där men jag kan nog tänka mig att det är draget som är värst/farligast. Det är ju så på människor också det är inte farligt att vara ute när man är ex förkyld och har lite feber så länge man inte är i drag och blir kall. :-)

Jag har ju mina inne och där är det varmt så jag får se till att det inte är för varmt istället för att drag och kyla. Däremot så måste jag tänka på att inte golvrasta mina grisar för länge någonstans i närheten av där det är drag (inte blåst) nämligen just under balkongdörren men det är ju närmast golvet det drar…

Om man har buren på någon hylla så den inte står direkt på golvet tror jag det går bra att skydda de mot drag och det är superenkelt att sätta nått tyg runtom buren som extra skydd om man är orolig.

Jag har ju varit hemma hos Lomsen (vini vink) tex så jag vet hur hennes grisar hade det (då iaf *ler*) inte speciellt kallt, jo för mig som är van värme iof men det var värre när vi var ute och kaninerna skulle få mat hö och vatten och det BLÅSTE trots att det var kring -23 grader och snöade.*brrrr*

Jag tror att marsvin går att vänja vid olika temperaturskillnader och sånt men  stegvis kanske är bäst… om man hade inomhusmarvsin så får de helt enkelt vänja sig att det blir lite kallare… :-)

Deco: klart du ska ha marsvin *blink blink*

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

FeliciaS
0

#9 Nej, det kan man inte. Det blir för stor omställning för dem om de bott i inomhustemperaturer innan (för övrigt tycker jag +10 grader är något svalt). De måste vänjas vid kallare miljöer succesivt. Att flytta ut dem på sommaren när det är rätt varmt ute (och inte +10 grader) och sedan låta de bo kvar där när hösten och vintern kommer då det blir kallare är bäst.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

#9 kan ni inte höja elementet då?

Tungan ute

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Deco
0

#13 Det räcker inte för att värma hela garaget. Men när det blir lite varmare ute blir det också varmare i garaget så de skulle ju kunna bo inne tills dess åtminstone ;)

marsvin2008
0

#14 Ja de skulle ju funka, nåra speciella marsvin som önskas eller har setts ut?

Eva123
0

Hej😂

Jag har mina marsvin inne mestadels. Ibland på vissa sommardagar tar jag ut dem när det inte är dragit.. Jag tar aldrig ut dem om det är under 15 grader utomhus eller när det är dragit. Om de blir förkylda så finns det väldigt stor risk för att de får lunginflammation som de dör av. Är därför väldigt noga med rätt tempratur. Det är jätte farligt att sätta marsvin i källaren då det kan bli kallt och dragit. Är du helt säker på att det är dragfritt.?Har du haft marsvin innan?

Fridaaaa
0

#16 Gammal tråd 🙂

Marsvin får vara där det är ner till 0 grader men jag tycker minst 10-15 grader och uppåt till runt 20-23 grader är lagom 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Eva123
0

Hej igen.

Jag märkte efter att jag kommenterat att det ar ett gammalt inlägg men jaja. Hittade bara en tråd som var intressant. Trodde inte att det var från 2008 men japp. Jag hade inte vågat testa att ha dem i nollgardigt

Marsvin.Fantasten!
0

Vad jag vet ska det vara ca 20 - 25 grader, marsvin kommer ju ändå från Syd Amerika!

Är det under 10 grader kan marsvinen dö! och det vill vi ju inte ska hända med våra små grisar!🙂marsvin ska  inte vara ute förutom på sommaren  ( på dagen ) och "beta".

Fridaaaa
1

#19 Man kan inte jämföra de vilda marsvinen med våra tammarsvin. De är ju uppväxta i andra klimat. Är marsvinet van vid 10 grader är det absolut inga problem.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JonnaCecilia
2

#19 Fast de kommer från de peruanska bergen, där är det inte jättevarmt faktiskt… rätt hög höjd och lite kyligare. Men som #20 säger så är det stor skillnad på vilda och tama djur. Bara för att en varg klarar sig i snö och minusgrader betyder det inte att alla hundar gör det ;)

jossan...
0

mina bor ute dygnet runt på sommaren, huvudsaken då är bara att dom har ett hus eller liknande som kommer upp en bit från marken så de inte behöver få kylan från marken på natten ifall det skulle bli svalt:)

Gud vad bra jag stavar…