Få upp marsvin i vikt??!!
Hej! Mitt 5 åriga marsvin Doris har blivit lite tunt på senaste tiden. Hon har alltid tillgång till hö och rent vatten samt att hon får grönsaker varje dag. Hon brukar också få några msk havregryn varje dag och ibland kligröt. Hon är väldigt smal över skuldrorna och man känner ryggraden tydligt. Hennes mage är väldigt rund dock. Nu har vi inte världens bästa våg att väga våra marsvin på, men när jag vägde henne på den idag hade hon en vikt på 890 gram. Så nu undrar jag: Har ni några tips på hur man får upp sina marsvin i vikt, och hur man bygger upp fler muskler på dem???:):):) Skulle bli jätteglad om ni hade några tips att dela med er av:)
Mvh Hanna:)
Hej hanniees!
Jag tycker det låter som att Doris har de mycke bra! Den kroppsform du beskriver tenderar marsvinstanter att få. De kan vara en effekt av äggstockscystor, vilket i sin tur leder till hormonrubbningar. De här är mycke vanligt hos marsvin men (oftast) ofarligt.
Som gödningskur vill jag rekommendera oxbow pellets. Finns hos vissa veterinärer eller i välsorterade zoobutiker, annars nätet.
Lycka till
Jag tycker inte att Doris vikt låter onormal. Om hon inte gått ner väldigt mycket på kort tid och äter bra, så är hon säkert precis som hon ska.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Tack för era svar!! #1 Oxbow pellets ska jag genast ta och köpa! Jag tänkte också på att hon kanske kunde ha äggstockscystor, men hon visar inga andra symtom på det, eller så är det påväg att bli. Men marsvin kan väll leva ett tag med äggstockscystor så länge dem inte lider av det? #2 Doris är lika glupsk och äter lika mycket som hon brukar. Hennes mage är en enda stor kalaskula:):) Det som gör mig orolig är att hon har blivit lite extra benig på senaste tiden. För några månader sedan så vägde hon nästan ett kg och nu 890 gram. Hon har ju gått ner ganska mycket. Vad kan det bero på?
Ge hon blandfoder med frön och lite sånt som är fett i fröblandningen.
Mina grisar som är ovanligt små i storlek och har lite svårt att hålla vikten (förmodligen för att de blev handmatade sen dag ett då mamman inte hade mjölk till all 7 bebisarna) har fri tillgång på solrosfrön och havregryn. Vet inte om det hjälper dig, men mina två funkar bra på det.
Testa att ge dem saker med mycket fett i. Om du ger dem mycket morötter så blir de tjocka av det. Om hon fortsätter att rusa ner i vikt så åk till vetrinären anners tror jag inte att du behöver oroa dig😂
Tack för alla svar allihopa! Det uppskattas😊 #6 Tack för ditt svar! Hon får redan ganska mycket morötter, så jag vill inte öka mer på det. Jag vill ju inte att hon ska bli tjock, hon ska ha lagom hull och gå upp i vikt på ett hälsosamt sätt😊 Hon går iallafall inte ner något i vikt:)
Morötter bör inte ges allt för ofta, de ska ju gå upp vikt på ett bra sätt inte ohälsosamt sätt 🙂 Havregrynsgröt hjälpte på skinny jag haft 🙂 Samt havregryn & krossad havre i skål 🙂
Bygga muskler kan vara t.ex olika aktiviter i hagen. Många av mina hoppar gärna upp på hustakn och så också.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8 Tack för ditt svar:) Jag tänkte också på att jag inte ville ge henne för mycket morötter. Jag vill ju självklart inte göra henne tjock eller vräka i henne än massa onyttig mat. Att få henne öka i vikt på ett hälsosamt sätt är självklart. Det som är svårt är att vad jag än ger henne så ökar hon inte i vikt. Ska testa att ge henne havregrynsgröt:) Sedan är Doris väldigt osmidig. Har aldrig sett henne hoppa upp på ett hustak, hehe. Hon kan inte ens stå på baktassar, som alla mina andra marsvin kan. Men jag ska testa att bygga en hage med lite olika aktiviteter i:)
Fri tillgång till kornkross är också bra för att få upp marsvin i vikt.
Det låter nästan som du beskriver min lilla tant på 5,5 år! Jag har gått och funderat på samma sak men i och med ditt inlägg (och svaren) tänker jag att det nog är normalt?
Min har vägt nästan 1kg hela livet, men sedan ca. ett år har hon gått ner sakta men stadigt. Nu väger hon +/- 800g och är, precis som du beskriver, rätt benig över ryggrad och bäcken. Magen är det inget fel på men tjock är hon då inte. =) Jag tycker att det inte verkar vara något att oroa sig för!
Precis som du själv skriver tror jag att det är viktigt att inte ge dem "fel" mat bara för att få dem att gå upp i vikt, dvs. inte fet mat. Oxbow pellets är nog jättebra, som är deras naturliga kost bara fler kalorier koncentrerade. Ger min något liknande och det har hjälpt henne hålla (och tidvis öka) vikten någotsånär.
Lycka till! =)
Hej!, din kost verkar vara rätt bra, marsvinen blir ju äldre och har ju inte samma spänst i kroppen som när dem är yngre, när jag vill träna mina marsvin brukar jag låta dem hoppa upp för trappan! Dem tycker det är jättekul!😉
men alla har ju inte en trappa. Hoppas det går bra!
Hahaha! Jag har också trapptränat mina marsvin. Toppenkul & om man blir trött i dom små marsvinsbeben kan man stanna på ett steg & vila en stund 🙂