vad ska jag göra??
Jag har 2 marsvin som vad jag än gör inte vill vara med mig! dom försöker gå iväg hela tiden och om jag är nära buren med dom så vill dom bara gå in där, och jag låter dem då göra det eftersom att jag inte vill tvinga dem till något de inte vill (utom typ kloklippning såklart)… så vad ska jag göra? vet att man ska vara mycket med dem och ge dem tid men jag ser inga större resultat längre:(
Gud vad bra jag stavar…
Klappa dom i buren även fast dom gömmer sig.
Annars kommer dom ju alltid tro du e farlig
jo jag vet jag brukar göra det och då brukar dom vara lugna och sitta still, de gömmer sig åftast inte ens, men det är väl ute ur buren som dim bara vill in igen! men tack för snabbt svar:)
Gud vad bra jag stavar…
Marsvin tänker inte riktigt på samma sätt som människor. De tänker inte att du är en hemsk människa och att de aldrig någonsin vill vara med dig. De agerar mera på instinkt. När de vill till buren är för att det känns tryggast där. När de är i knät och vill iväg är det för att det är otryggt där.
Marsvin blir mer tama ju mer man håller på med dem. Det finns lite saker man kan tänka på.
När du tar upp marsvinen undvik att jaga dem. Skopa upp dem med fast hand när de är i ett hörn. En hand under rumpan och en under magen. Gör greppet mjukt när du sen håller marsvinet mot kroppen. Försök att vara lugn och trygg, marsvin känner om man är stressad.
När du väl har marsvinet i knät så se till att du har en kissäker myspåse som marsvinet kan krypa in i. Ha sen goda saker att bjuda på.
När du lägger tillbaka marsvinet i buren, gör det med rumpan först så de inte flyr in i buren.
Hur länge har du haft marsvinen och var kommer de ifrån? Marsvin som inte är vana vid hemmiljö är oftare rädda och tar längre tid att få tama. De är de marsvin man oftast hittar i djuraffärer.
Som sagt, mycket kontakt och ofta. Pilla på dem, klia bakom öronen och under hakan och ffa försöka vara lugn och utan stress.
En av dom har helt okänt ursprung och den andra är fRån en bra uppfödning i hemma miljö, men eftersom att det är den äldre som är mäst "svårtämjd" så tror jag att det kan påvärka den yngre från uppfödaren. jag har testat allt du säger och gör det fortfarande utom att alltid lägga ner dem med baken först! så tack för tipset ska defenitivt börja med det!
Gud vad bra jag stavar…
Jag har också ett marsvin som är liknande, gömmer sig mest hela tiden. Ingen aning varför. Haft henne i minst 3 år. Hon var dock som blygast i början, sen har det blivit bättre. Men långt ifrån lika orädd och framåt som mitt andra marsvin.
För att svara på vad du kan göra.. Ha uppe henne i famnen inbäddad i något mysigt o ge henne något gott, ha tålamod! :)
Muta dem! Ge dem middag (alltså grönsakerna du ändå ger dem varje dag, de ska ju inte äta för mycket) i knät, så associerar de förhoppningsvis dig med gott, och blir tryggare och tryggare i knät. Låt dem inte gå tillbaks in i buren med en gång du tar upp dem, utan när de lugnat sig kan du sätta in dem. Och med baken före var ju ett bra tips, det ska jag också börja med, för mina försöker hoppspringa in så sågspånet skvätter!
Handlar ju lite om personlighet med, och att man ser små framsteg. Mina är omplaceringar jag haft sen i januari och först häromdagen vågade den blyge stå still och bli klappad mitt i buren. Den andre har jag kunnat klappa öppet länge, men den blyge har bara gått med på det om han varit inne i ett gömsle, nu vågade han stå ute på "öppen mark" så att säga. Så det kan ta tid, men fundera på: Hur var de när du köpte dem? Har det hänt något? Även små framsteg är framsteg, ibland sker det så gradvis att man knappt märker det…
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
När jag skulle tämja mina två första tjejer tvångsmös jag med dem, haha. Jag plockade upp dem och bäddade in dem i något mysigt (typ fleecefilt) och bjöd på godsaker. Så låg vi i sängen och pratade och jag klappade på dem lite försiktigt. Först körde de stoneface och var blickstilla, sedan en dag började de småtjattra med varandra, sedan började de böka runt och röra sig och poff så vågade de äta i min famn också! :) Ju mer man pysslar med dem, desto snabbare kommer det gå, men förstås inte skrämma dem ;)
…och du, det är sååå värt det! Marsvin är verkligen världens bästa husdjur!
ok tack så jättemycket för svaren! jag är värkligen tacksamma för alla som tar sig tid och skriver! Och #6 honom;)
Gud vad bra jag stavar…
ok men när jag håller på med dem brukar jag vara nästan överdrivet lugn… men när dom börjar bli mer tama ska man börja bete sig lite mer som vanligt så de vänjer sig eller hur gör man då?
Gud vad bra jag stavar…
Och är det bäst att ha dom en och en eller att ha dem tillsammans när man är med dem, just nu har jag varierat då det har funkat för mina 2 andra
Gud vad bra jag stavar…
De känner sig oftast trygga med varandra så ha dem uppe tillsammans. Prata mjukt och vänligt med dem. Man kan väl inte vara jättelivlig med två marsvin i knät men du behöver ju inte sitta blickstill och knäpptyst som de ;)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
nä precis och tack;)
Gud vad bra jag stavar…
Hej!
mitt bästa tips!
Var med dem, och lär dem trix! (vägen till ett marsvinshjärta går genom magen!) det funkade på mitt marsvin!😃
Han och jag är bästa vänner, jag är hans trygghet och ofta så ser han mig och min familj som familj mer än marsvinen!!!❤️
Lycka till!!!
Om du har tålamod kan du alltid testa att handmata dem med gurka medan de är i buren (där de har trygghet). Kan ju ta tusen år innan de vågar komma fram och ta gurkan ur din hand, men de flesta marsvin blir ju galna av lukten av gurka och kan inte hålla sig :P …så lär de sig snabbt att du är snäll och att du kommer med gåvor som passar finsmakarna ;)
#15 ja jag brukar göra så ibland… har dock inte haft tid med att sitta så så länge på ett tag då jag har mycket läxor just nu… men jag hinner nog imorgon kväll… Alltså jag är ju med dem jag hinner bara inte med att hålla på med dem både i och utanför buren sammtidigt när det är som mest läxor
Gud vad bra jag stavar…
#16 Går det att sitta bredvid buren och göra läxorna? Så att de ser dig.
nja ja vissa läxor går ju men brukar ta ut dem så dom får vara med mig när jag gör läxor… har inget bord vid buren loxom… men jag har ett bord som går att flytta så jag kan göra dem bredvid buren…
Gud vad bra jag stavar…
#18 Ja man kan ju inte överdriva och möblera om och så, hihi, men du verkar göra ett bra jobb med att försöka göra dem tama och du kommer säkert lyckas inom sinom tid :)
#19 tack så mycket och näe tycker också lite så:p
Gud vad bra jag stavar…