Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2716 ggr
sarawelsh
0

Marsvin som rycker/krampar

Hej, För kanske två veckor sedan så började jag märka att min marsvinshona, snart 5 år ryckte till och nästan "nafsade" sig i magen när jag kliade henne på antingen rumpan eller just i sidan. De senaste veckorna har hon gjort det några gånger igen och det är just när man kliar henne nära skinnet. Jag börjar bli väldigt orolig över detta och läste någonstans att ryckningar och kramper kan tyda på B-vitamin brist, stämmer detta? Isåfall vad kan man ge henne som innehåller mycket B-vitamin? Både hon och hennes marsvinskompis är också ganska mjälliga, är detta vanligt? Ingen av dom har någonsin varit sjuka och har inte märkt av något krampanfall tidigare i hennes liv.

Aristarcos
0

Läs på om Sellnik- Marsvinsskabb !

sarawelsh
0

Ja, men hon har inga kala fläckar utan bara mjäll och fäller mer än vanligt. Har läst att man kan använda speciella shampoon och oljor. Vi ska åka till djuraffärn idag för att köpa in det. Om ryckningarna eller mjället inte blir bättre så åker vi in till veterinärn.

Aristarcos
0
bohan85
0

En av mina honor hade mjäll och fällde hår, men inte några stora kala områden. Det var sellnic och lite Stronghold senare var hon frisk igen!

camela
0

åk till veterinären,det kan vara sellnic, om det inte synns på proverna så be om att få stronghold ändå då proverna kan visa negativt fast det är sellnic eller annan Ohyra. det är bra att behandla mot svamp också. Rekommenderar schampot HD champion.