Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 656 ggr
Splitter
0

Hjälp med ensamt marsvin!

Jag är lite orolig för mitt marsvin Dumla. Hon blev ensam idag då jag hittade Mira död (ålder antar jag, hon var över sex år), och är just för tillfället ensam. Tidigare när ett av mina marsvin dött (förutom en gång, men då lyckades vi få tag på ett marsvin samma dag) så har jag alltid haft två marsvin kvar, så jag vet inte riktigt hur marsvin reagerar på att vara själva. Jag gjorde rent i buren, diskade matskål och vattenflaska och stoppade sedan ner Dumla i buren igen. Först gick hon lugnt runt i buren några varv och sedan gick hon in i huset. Nu efter några timmar började hon springa runt i buren jätte fort, typ sju varv bara runt, runt. Varför gör hon så? Är det för att hon är typ stressad eller oroad eller nått? Och vad kan man göra åt det i så fall? Jag vet inte hur snabbt vi kan hitta ett marsvin, för jag vill egentligen inte skaffa från djuraffär, så vad kan man göra under tiden? Hur länge kan ett marsvin gå ensamt?

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Fridaaaa
0

Beklagar bortgången av marsvinet.

Hur länge de "klarar" sig själva beror på marsvinet skulle jag säga. Lotus var t.ex själv 5 veckor innan jag fick hem Ferrari men då hörde & såg han andra marsvin.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tildajanina
0

hmm skulle tro att det beror på att hon känner sig vilsen och rädd, och saknar sin kompis, om du inte vill köpa ett till marsvin så ska du min vara med marsvinet och gosa leka med 3-5 timmar per dag. Det bästa är att köpa ett till marsvin så snabbt som möjligt inom 3-4 veckor kolla denna sida http://www.mariasmarsvin.se/64856181 och http://www.blocket.se/hela_sverige?q=marsvin+till+salu&cg=6080&w=3&st=s&c=0&ca=6&is=1&l=0&md=th

Splitter
0

#1 Det är ju aldrig kul när ett marsvin dör, men Mira var ju som sagt sex år, och hon mådde inte bra in mot slutet, så egentligen var det nästan skönt. Stackarn har det bättre nu… Jag får väl ha koll på Dumla och försöka leta reda på en kompis så fort som möjligt.

#2 Jag ska skaffa en kompis till henne, jag vill bara inte skaffa en från en djuraffär. Jag har skaffat två marsvin från två olika djuraffärer, och båda dog innan dem ens blev ett halvår gamla. Kanske var det bara slumpen, men Mira och hennes mammas skaffade jag från en uppfödare, och Mira blev sex och Molly sju. Sedan kan jag tyvärr inte ta mig speciellt långt, och det finns inte många som säljer marsvin runt sundsvalls trakterna :(

Never look down on someone unless you're helping them up ~

Ljungåsen
0

#0 Marsvin kan reagera väldigt olika på att bli ensamma. Jag har haft en som slutade äta och bara satt still och deppade, då var det riktigt bråttom med ny kompis. De andra som har blivit själva har tagit det hela bättre, men de har såklart blivit jätteglada när nya kompisen kommit.

Om du bara kan sysselsätta dig mycket med henne, och håller koll på att hon äter så kan hon säkert hålla ut tills dess hon får sällskap.  Jag hoppas verkligen att du kan hitta ett som inte kommer från djuraffären. Det finns en sådan obehaglig uppfödningsindusti bakom djuraffärsdjuren.