Vad ska jag göra?
Jag har två marsvin,hanar. Den en är 3 år(Rex)och den andra 6 år, snart 7 år(Totte). Den gamla börjar bli mer trött men är fortfarande med på den yngres lekar så mycket han orkar. Men Rex börjar trötta ut Totte lite väl mycket men är mycket försiktig med honom ändå. Det jag mest oroar mig för är att Rex blir för uttråkad då, han är ett mycket spralligt marsvin och älskar att springa runt. Hur ska jag få båda att få det dom behöver? Rex sin lek, och Totte sin vila.
Det andra var. När man har två marsvin och det ena lämnar oss hur snabbt måste man skaffa ett nytt, eller sälja det ena?
MvH W1
Du kan inte rasta den andra lite själv i hage kanske? Eller ha båda i hage men med då många roligheter så den ena kan "leka av sig" om den vill?
Antingen köper man en ny kompis så fort som det helst går (måste inte vara inom visst antal dagar, jag själv har väntat som längst 5 veckor då den ungen jag tingade var nästan precis född då).
Eller om man inte vill ha fler marsvin: omplacera den som är kvar (fast är marsvinet kanske 7-8 år hade jag inte kunnat omplacera)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ibland kan det bli väldigt bråttom med att skaffa en ny kompis. En gång har jag varit med om att den som blev ensam kvar slutade äta och bara satt och hängde i buren. Han höll verkligen på att deppa ihop, och hade absolut inte klarat sig i flera veckor. Vi fixade ny kompis redan dagen efter.
Är det inte lite kalt för dom att vara ute? Om det var en sådan hage du menade…Jag har inte så stort utrymme där jag kan ha en inne hage…Skulle det möjligen funka att släppa dom i badrummet (Det är stort och utan badkar) ?
Så dom kan alltså klara sig mer en en vecka själv, tack!
Så det kan vara olika, hoppas att mina klarar sig,när det händer, lite mer en en dag… Vill ju inte bara handplocka ett marsvin från första bästa djuraffär. Vill helst kunna vänta tills jag kan köpa ett av dom jag brukar köpa😮
Marsvin "klarar sig" utan sällskap, men de mår inte lika bra. Få marsvin deppar ihop så mycket att de t.ex. slutar äta, men det händer. De flesta marsvin blir tydligt glada av att få sällskap.
I stora delar av världen bor dock majoriteten av alla marsvin ensamma. De dör alltså inte. Om man har möjlighet ska man se till att marsvinet få sällskap, ju snabbare desto bättre.
Som sagt, jag har varit med om ett ihopdeppat marsvin en gång, och det var inte roligt. Alla andra gånger har den kvarvarande blivit dämpad, men inte självmordsbenägen. Då har det funnits tid att välja ut en bra kompis. Vad jag ville förmedla var att man inte alltid har den tiden.