Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1511 ggr
[Emma--]
1

Vad lagen säger om bottenmaterial

Då ett par av mina marsvin haft lite problem med damm, eller åtminstone det jag gissar, så har jag funderat på andra alternativ.
De nyser en del, men det har blivit bättre sen jag bytt hö och bytt bort hampaströet. Vi använder just nu kutterspån vilket kanske inte heller är optimalt men det fungerar mycket bättre än hampaströet och det dammar faktiskt inte så mycket.

Men jag har funderat lite att använda fleece eller annat som bottenmaterial istället men vet att jag läst här att jordbruksverket ska ha sagt att minst halva buren måste ha strö i sig. 

Tänkte att jag skulle leta fram de punkter som nämner ströet.

"11 § Ett förvaringsutrymme ska vara försett med bottenmaterial och bomaterial om det behövs för att tillgodose djurens behov. Bottenmaterial och bomaterial ska då finnas i en för djurarten och djurens ålder tillräcklig mängd och vara av god kvalitet samt i övrigt beskaffat så att djuren inte kan skadas av gifter, mögel eller damm.

11 § Burbottnen i andra burar än betesburar ska vara täckt med ett för djuren anpassat strömedel."

Och jag funderar lite var jordbruksverket då har kommit fram till att halva buren skulle vara okej att ha fleece i? Måste maila och fråga.
Tänker också som så att vissa har en bur som är 100 lång, andra har en bur som är 200. Så för ena är det okej att ha enbart 50 cm med strö, medans den andra kräver 100? Sen varierar säkert djupet så att mängden strö kan variera ganska rejält.

Och vad i dessa punkter skulle egentligen säga att fleece eller liknande inte skulle vara anpassat efter just mina marsvin som nyser?
Punkten anpassat strömedel?

Ljungåsen
0

Det är en intressant fråga, tycker jag. Om man bara läser regelverket så handlar det om just det där med anpassat strömedel. Det är svårt att tycka att fleece är ett strömedel, men jag har precis lika svårt att tycka att det är synd om marsvin som har fleece i buren. Det är ju inte så att de har något behov av att krafsa i ströt precis.

Om du mejlar och får svar från jordbruksverket så är jag mycket nyfiken på svaret.

[Emma--]
0

#1 Jo det går ju inte att kalla det strömedel, så det är ju alltså det ordet i såna fall. 

Sen anpassat strömedel är ju en ganska luddig punkt. Vet inte om marsvinen i det vilda lever på kutterspån heller haha. 
Om dom haft behov av att gräva massor hade jag mer förstått att det krävs mer än fleece. 

Men i mina ögon skulle marsvinens behov tillgodoses med fleece eller liknande i botten. Och kanske t.o.m bättre anpassat med tanke på att dom nyst av hampaströet.

Jo får jag ett svar från jordbruksverket så skriver jag här 🙂

Sen får jag väl acceptera om det är så att det krävs strö, men då kan jag inte gå med på att dom hittar på att det är ok med strö i hälften och fleece i hälften. 😛
Då skulle det kännas mer logiskt om det skulle krävas strö på ytan över godkända mått för marsvinsburen. Som för mina 3 där det krävs 0,45 kvm för att vara en godkänd bur.

Ljungåsen
0

#2 Jag tror att man skriver anpassat strömedel just för att det finns strö som inte är speciellt trevligt för marsvin, exempelvis sådant som består av större hårdare bitar som ju fungerar bra till häst men mindre bra till mindre djur. Det blir helt enkelt obekvämt för dem.

Precis som du tror jag att marsvin kan ha det utmärkt trevligt på fleece, under förutsättning att de inte tuggar på den. Då blir det plötsligt mindre bra.

Jag hoppas verkligen att jordbruksverket svarar.

[Emma--]
1

#3 Jo så kan det ju vara. 🙂

Även om dom tuggar så riskerar dom inte att få i sig trådar. Det är kanske en annan sak om dom får för sig att faktiskt äta fleece. 

Jo men det kan ju säkert ta några dagar.

Svado
0

Har provat på fleece o det är inget ja kan rekommendera, ett jäkla bök o stök o tar evigheter o göra rent.

Nej kör på kutterspån du, betydligt enklare o snyggare.

Fleece ser hemskt ut i buren efter bara någon dag när de ligger bajs o hö överallt.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

[Emma--]
0

#5 Spelar ingen roll hur det ser ut. Förstår att det kan vara jobbigt när det väl ska göras rent om det fastnar massa hö osv. 

Men min tanke var ju för att jag har två marsvin som nyst, även om det dock blivit bättre när jag bytt hö och strö. Men tänkte att det blir ju ännu mindre damm om jag tar bort ströet helt.

Svado
0

Ja om du är beredd o städa varannan dag så är ju fleece bra. För mig var det inge vidare, du kanske trivs med det. Men jag kan inte rekommendera det.

Kutterspån upplever inte jag som särskilt dammigt? Eller jo precis när jag lagt in nytt så nyser då jag ett antal gånger, men det är väl för jag står där o får in allt damm i näsan, men sen verkar det inte damma så mkt. Dom går ju ner det o så tänker jag, men mina är ju inte känsliga heller vad jag märkt.

Tror inte att det skulle vara olagligt att ha fleece, men för säkerhetsskull kan du ju prova ringa åt jordbruksverket o höra efter :)

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Fridaaaa
0

När jag testade fleece var jag tvungen att städa dagligen och byta ut fleecen dagligen annars luktade det direkt. Har ändå bara två marsvin i var bur och det är stora burar. VÄldigt mycket att tvätta också.

#7 Vissa märken dammar mer än andra. Jag reagerar på vissa märken jag testat.

rekommenderar Easyströ! 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
0

#7 Städar ju undan kiss och bajs varje dag som det är ändå. Enda jag kan tänka mig är att just höet skulle fastna på fleece.

Näe det jag har nu dammar inte så farligt och jag märker också att nu nyser marsvinen knappt. 

Och det är mycket möjligt att jag skulle tycka att fleece inte fungerar, var mer en tanke 😛

Har mailat dom. 🙂

JonnaCecilia
0

Ett tips ang ströet kan vara att lätt spraya med en vattenflaska just när du lägger in nytt strö, det är ju då det dammar som mest. Jag testade att ha halva fleece av samma anledning som du, nysande marsvin, och märkte att han nös mindre bara av att kunna gå iväg från spånet lite. Så nu har de en fleecehörna (har bytt till större bur, så nu är det bara en hörna istället för halva buren ;)) och en tunnel de kan krypa in i för att undvika spånet. De tycker ju fleecen är väldigt skön att ligga på så det får väl vara värt tvätten. När det bara är en hörna är det ok, och höet ligger på andra sidan buren, där kissar de mest också så det blir inte så farligt på filten.

[Emma--]
0

#10 kanske får testa att bara göra en del av buren. Nu nyser dom knappt sen jag bytte strö, men att testa låta en bit vara utan strö kanske ändå vore något. 🙂

Arecinium
0

#11 Jag har fleece i halva min bur (ganska enkelt fixat då min är i två lika stora våningar) och trivs jättebra. Jag har alltid dubbelvikt fleece, minst tre lager handdukar och tidningspapper i botten. Upplever inte att det börjar lukta förrän efter 5-6 dagar och då är det ändå dags att städa. Att handddammsuga upp pluttarna varje dag är väldigt enkelt, det viktiga är att hålla höet borta från fleecen för det är trixigt att få bort. Tycker absolut du ska prova, mina grisar älskar fleecen och hoppar popcornskutt av glädje varje gång jag städat. Dessutom är det varm och mysigt för dem och de väljer 90% av gångerna att sova i fleeceavdelningen istället för i hö-/ströavdelningen. Du kan se hur mina grisars bur ser ut på min blogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/

Min marsvinsblogg: http://tresmagrisar.wordpress.com/

[EdliT]
0

När jag var hos veterinär så såg hon att jag hade lagt strö i botten på min lilla resebur. Då sa hon att man inte ska ha strö som översta lagret då det kan vara något som luktar eller något liknande (kom inte riktigt ihåg vad hon sa🤔) då marsvin har så korta ben så deras ansikte och nos är så nära marken att dom andas in det och att det inte ska vara bra. Jag vet inte vad man ska säga om det, man tänkte bara säga…

Jag själv har tidningar,strö, halm i mina burar.

Fridaaaa
1

#13 Går utmärkt att ha strö som översta laget. Halm är också ett slags strö kan man säga dessutom

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma--]
0

#12 Mina kissar dessutom i princip bara i närheten av där dom äter. Så det borde inte bli någon lukt så fort. Och får jag städa oftare än så gör det mig inte så mycket heller. Det är ju bara att ha ett lager att byta ut med och så tvätta nån gång/vecka. 

#13 Undra vad veterinären menade. Om det är dammigt kan jag förstå, men då bör man kanske ändå spana efter ett mindre dammigt alternativ.