Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 571 ggr
dumbell
0

Känslig?hjälp..

Hej är ny här men har haft marsvin sen flera år tillbaka, har även fött upp marsvin förut. Skaffade två marsvin för inte allt för längesen och har gått riktigt bra, dom är nog dom mest sociala marsvinen jag haft också :) Båda två går bra att klappa vid huvudet och örat men när jag ska röra den ena bakom huvudet så börjar han prata för fullt och hoppar till, är som om han är känslig ? Har aldrig varit med om det här förut och vet inte om det är att han busar, att det kittlas eller något för han verkar inte ha ont. Tips?

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

Emmy
0

Känn efter så att han inte har någon form av klump där. Det behöver ju inte isåfall vara en farlig klump, men kan vara bra att hålla koll på :)

Ljungåsen
0

Visst kan han vara kittlig, men det kan också vara något annat.  Om han hoppar till så verkar han ju inte tycka att det är behagligt i alla fall.  Har du koll på att han inte har någon sjukdom, typ skabb?

Jag har aldrig haft något marsvin som man inte kunnat klappa på ryggen, men ett antal som inte alls har gillat att bli klappade på rumpan.  Det har nog varit mer regel än undantag att den mest dominanta hanen i paret inte har accepterat att bli klappad just där.

dumbell
0

Jo han är iofs den som är "bossen" i buren, tänkte inte att det kunde bero på något sånt. Har ju inte märkt av någon knöl eller någon form av skabb så kanske bara är att han ogillar det då, första gången man varit med om det dock 🤔

Be the change you want to see in the world

-Gandhi