Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 1163 ggr
ck1
0

Behövs både (galler)bur och "leklåda"?

Hej! 

Jag är helt ny i marsvinsvärlden, har bara läst diverse låneböcker och imorgon ska vi åka och titta på ett par marsvinshonor till dottern och familjen… Det medföljer en gallerbur om vi bestämmer oss för köp, men jag tycker att det verkar så mycket trevligare med en bokhyllebur eller liknande. I böckerna som vi läst verkar dock alla marsvin ha gallerbur, och sedan en utebur och ev. en "leklåda" om de inte får vara fria på golvet minst en timme per dag. 

Mina frågor är: 

Om man har en bokhyllebur, behöver marsvinen alls ha en gallerbur då? (Vi har inga andra husdjur som man behöver skydda dem mot.) 

Hur stor behöver bokhylleburen vara för att den ska tillfredsställa lek- och rörelsebehoven för två marsvin? (Helst vill jag inte ha en hel bokhylle-längd på 1,80 - 2 m.) 

Om vi bygger en bokhyllebur eller liknande, ska vi ha gallerburen (öppen) i den till en början för att marsvinen ska vänja sig gradvis vid sitt nya hem?

Fridaaaa
0

Finns bara 1 bra marsvinsbok som jag hittat och det är "Mitt husdjurmarsvinet" av Mia Winge.

1. Nej du kan välja själv om du bara vill ha bokhyllebur eller inte.
2. Ju större dessto bättre, men hade haft minst 120x50(60), helst större till två marsvin. Bara buren är minst 0,3 kvm (minsta godkända måtten på jbv men tja inte mycket till yta för 2 marsvin)
3. Ni kan göra en bokhyllebur direkt och släppa dit dem 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ck1
0

Tack för svar Frida! :-)

ck1
0

Nu har vi marsvin! :-) Och min tanke att låta dem få en bokhyllebur eller så känns fortfarande tilltalande, samtidigt som dottern blev jätteglad att få ha dem i gallerburen som de kom i i sitt rum… 

Ny fråga blir då: kan man alternera mellan bokhyllebur i köket och gallerburen på dotterns rum? Blir det otryggt för dem att flyttas mellan båda ställena?

Moag
0

#3 Det går ju att göra så, men jag kan inte riktigt se meningen med att flytta dem mellan två burar inomhus. Jag skulle ha haft marsvinen i den största buren hela tiden, eftersom att det är roligare för dem desto större buren är.  Bokhylleburar burkar ju i regel vara betydligt större än gallerburar.

josya
0

Jag skulle inte hålla på att flytta runt marsvinen i början i alla fall, blir för oroligt för dem. Sen vill de gärna ha mkt yta att springa på :)

ck1
0

Tack för svar! Ja, såhär i början får de vara på ett ställe, i sin vanliga gallerbur. Bokhylleburen har vi inte gjort ännu. Grejen är att den inte ryms på dotterns rum, och hon vill ju gärna vara med dem mycket. Vi får känna oss för lite när de har vant sig vid att vara här hos oss, var vi ska ha den större buren osv. 

Jag tar tacksamt emot synpunkter från er vana marsvinsägare :-)

Fridaaaa
2

Jag hade inte haft marsvin i ett småbarnsrum eftersom det kan bli högljudda lekar och så. Hade haft dem där även ni har mycket översikt över dem

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ck1
1

Tack Frida för synpunkt! Jag förstår absolut hur du menar. Just min dotter är av den pyssliga sorten som gilla att sitta och greja med saker på ett stillsamt sätt, och då är marsvinen ett trevligt sällskap, tänker jag. Men om hon har vänner på besök kan det nog vara bra att flytta marsvinen till annan plats då. Eller flytta barnen :-)

Chinesecrestedlover
2

Hej!

En liten tanke angående att ha marsvinen i barnets rum i all välmening. 

Att ha husdjur där man sover (och speciellt kan jag tänka mig då det gäller små barn) kan leda till ökad risk för att utveckla eller förvärra allergi. Kroppen behöver återhämta sig från allergener så det är bra att inte ha husdjur i sovrummet. Detta gäller då självklart mest allergiker, men jag kan tänka mig att små barn lättare kan utveckla allergi om de sover i samma rum som sina husdjur. 

Lite personliga erfarenheter/tankar om detta ämne: Personligen har jag alltid haft mina djur i sovrummet (har haft allt från möss och marsvin till som nu mina hundar sovandes i mitt sovrum, ena hunden sover t.o.m. i sängen)  men jag är inte allergisk (tack och lov eftersom många i närmsta familjen har diverse allergier)…. och dessutom vuxen, så antagligen är risken inte lika stor att jag skulle utveckla någon heller…

Jag har dock läst mycket om just allergi (innan jag skaffade hund t.e.x.) och därför får inte mina hundar (nakenhundar) vara i mina föräldrars sovrum p.g.a. att min pappa är allergisk mot bland annat just hundar (även om han då tål mina nakna hundar alltså). Risken finns nämligen att allergin skulle kunna förvärras om han inte kan vila från hundarna, detta skulle kunna innebära att han tillslut inte längre skulle tåla ens nakenhundarna (trots att det gått problemfritt under lång tid). 

Ha en bra dag och lycka till med "grisarna" (underbara djur men enorm personlighet, dock har jag tyvärr inga just nu). 

Mvh/Chinesecrestedlover

ck1
0

Tack Chinesecrestedlover för att du tog dig tid att dela dina tankar kring allergi. Jag hade inte tänkt på den aspekten!

Mirinda
1

Vad bra att ni läst på innan marsvinen flyttade in! Och grattis till era nya kelgrisar! Snällare djur får man leta efter. Ärligt talat är de inte de smartaste djuren i vår herres hage, utom när det gäller en sak; mat. Men det och mycket därtill kommer ni snart att upptäcka när ni lär känna dem.

Det enda jag kan tänka mig som kan vara lite knepigt med att ha marsvin där man sover är att de kan åstadkomma en del ljud på nätterna. Det beror på hur känslig man är. 

Allmänt sett trivs marsvinen om de får vara där vi människor är. Våra marsvin bor i vardagsrummet. Från början hade vi tänkt att de skulle bo i sonens rum. Men där fanns ingen lämplig plats för buren. Jag for runt med tumstock och mätte på olika ställen. Jag sökte överallt efter en tillräckligt stor plats, där det inte drar eller blir för varmt. Till slut var det bara att inse att vardagsrummet var den enda möjliga placeringen. 

Jag stönade när jag såg den stora marsvinsburen som drog blickarna till sig. Och visst svär jag ibland över spån och hö som "smiter" ur buren. Men dammsugaren är vältrimmad och marsvinen stormtrivs med att ha full koll på sina människor.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

[Eining]
1

Gällande att ha grisarna i sovrummet, mina två går i en plexiglasbur på 120x120 cm precis bredvid min säng och eftersom det även är mitt arbetsrum så är jag där typ alltid. Kan inte säga att jag har några problem. Sen är anledningen till att allergier blir allt vanligare att folk INTE utsätts för allergener och allmänt skit tillräckligt mycket från början - vi är för renliga av oss. Men, eftersom dom kan ha en större bur i köket så säger jag för marsvinens skull att ni bör ha dem i köket. De ska ha stor plats att röra sig på, punkt slut.

Svarttusch
0

Jag tror inte att barns lek är någon fara för marsvin, de tycker ju om att vara där andra är. Däremot, håller jag med #9, ingen mår bra av att sova i samma rum som något djur egentligen. Luftvägarna behöver vila, och framförallt för barn kan det vara bra. Så med det sagt, för marsvinen tror jag inte det spelar någon roll men för dottern kan det spela stor roll :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

ck1
0

Tack alla för input!

Michaela98
0

Hej! Vad roligt att ni skaffat marsvin :) Har 2 pojkar i mitt rum och går i 1an på gymnasiet. Måste erkänna att det var inget som helst problem när dom var små på nätterna. Nu är dom äldre och piper och jagar varandra på skoj varje natt.. Jag är hur trött som helst och måste säga att det stör mig verkerligen i skolan. Jag har dock ingen annan plats för mina 2 små älsklingar och tillåter dom att va i mitt rum ändå. Har öronproppar varje natt :) Jag ska dock ge er ett tips eftersom att era marsvin bor i din dotters rum! Om man låter dom vara ute i lekhagen där dom får leta efter lite god saker, morot, sallad mm så blir dom tröttare och sover längre om nätterna ;) Jag älskar mina marsvin till döds och ville bara dela med mig av mina upplevelser av att ha mina marsvin i rummet! Lycka till med marsvinen! /Michaela

ck1
0

Tack Michaela98 :-)