Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 1278 ggr
Rebornlady
0

Städa buren på smart sätt?

Hur gör ni när ni städar? Känns som om jag spiller hälften på fel ställe..

Fridaaaa
0

Skyffel och ner i sopsäck :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vermin
0

Sopar upp på en skyffel och ber min sambo hålla upp en svart säck så ingenting spills och häller i det eller så dammsuger jag det som inte är för stort :)

Rebornlady
1

*Ler* Nu har jag ingen sambo…

Fridaaaa
0

Jag gör det själv, trots att jag har sambo 😉 Sätter ibland sopsäcken på buren för då trillar det ner i buren igen om jag spiller

Vermin
1

Så kan man också göra, men han måste ju få hjälpa till ibland med 😉

Cindy S
0

En stor hink/soptunna med säcken i och sen skyffla på. En liten hink kan fungera för den första delen av buren, sen måste man förstås "resa" säcken och då kan det spillas utanför.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Fridaaaa
0

#5 Ja bra att sätta dem i arbete 😉

[Emma--]
0

Brukar hänga en sopsäck på en stol. 
Sen brukar det hamna en del på golvet innan jag är klar ändå 😛 så det sopas upp sen.

bohan85
0

ställer en sopkorg i buren, sedan lägger jag i allt kiss och bajs samt hö i den. Tar bort allt kiss, bajs och gammalt hö varje dag så sällan att jag tömmer hel buren, gör jag det tar jag en sopskyffel.

westblom
0

Jag tar en sopsäck också 2 klämmor som jag sätter fast säcken på bur kanten på buren /bokhylleburen på så vis så kommer ingenting utanför , jag använder en foderskopa och skyfflar allt med det funkar jättebra inget spill alls

Ljungåsen
2

Jag bär ut underdelen av buren och tömmer innehållet i komposten.

Fridaaaa
0

Finns säckkärra man kan köpa också och sätta fast svart sopsäck på 🙂 Med smidigt!

Rebornlady
0

Har ni tidning i botten?

Fridaaaa
0

#13 Nej för mig är det ingen vits med det. Har enbart easyströ eller kutterspån (beroende på vad jag har hemma) i botten 🙂

Tycker det är bökigare dessutom att städa med tidningspapper i botten.

Ljungåsen
0

#13 Inte jag heller. Vill inte ha tidningar i komposten.

Mirinda
0

Håller med om att det blir sämre med tidningar än utan.

Jag följer tråden och väntar med spänning på fler smarta städtips. Välkomnar alla tips som kan minska mängden "vilsekommet" kutterspån.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

anna.fogel
0

Jag har en låda där jag som jag ger mat och hö i, och en låda i hörnet där de gör de flesta behoven. Då är det lätt att hälla allt ner i en påse/kompost utan att spilla! Småplock resten av buren varje dag, så då behöver man inte storstäda så ofta!

devilsdaughter
0

Vi använder oss av en tom papperskorg och plasthandskar. Vi har buren  i vardagsrummet och sen har jag skottkärran parkerad utanför altandörren och så tömmer vi papperskorgen i kärran..

Idakarrlsson
0

Jag känner mig ganska osmidig nu men jag tar av gallret. (Har tyvärr fått byta till en 120×60 gallerbur från en stor hembyggd :/) Efter det tar jag bara bottnen och går ut med den till komposten häller i spånet där, sen tar jag och sköljer ur den och fixar med nytt spån osv, sätter på gallret, klart! :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Linnea1990
0

Skyffla i en hink och ner i en säck sedan dammsugaren 😊

HPmarsvinet
0

När vi städar tar vi av gallret (gallerbur), mamma bär ner underdelen nerför trappan och ut genom dörren till soptunnan. Medans jag dammsuger golvet och sopar upp allt hö som ramlat ner. Sedan städar vi med såpa och vatten hela nederdelen. Blir inte era bottnar ganska smutsiga om ni bara häller ut skälva ströet?