Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 634 ggr
JonnaCecilia
0

Nyponpulver som c-vitamintillskott

Min lilla gris (3 år) har hostat och nyst idag på förmiddagen. Inte massa men för många gånger för att jag ska vara bekväm. I övrigt är hans allmäntillstånd bra och han beter sig som vanligt. Brorsan är helt som vanligt. Tänkte iallafall att de kan få lite paprika "kryddat" med askorbinsyra till lunch, som den stora killen åt med god aptit (min lelle tjockis) men lillen ratade efter ett par tuggor. Vill ju verkligen inte att han ska bli sjuk, så funderade på alternativ för att få i honom c-vitamin. Brukar blanda lite nyponpulver i deras havregryn så kom att tänka på det; sköljde av askorbinsyran från paprikan och strödde på lite nyponpulver istället och det gick ner fint! :) Vad tror ni om detta? Är det ett bra alternativ? Bättre han får i sig nyponpulver än inget alls tänker jag, och det sägs ju vara väldigt c-vitaminrikt. Blir så orolig för mina små bäbisar ♡

MoaL
0

Varför inte bara ge C-vitaminrika grönsaker? Exempelvis en bit av just paprika ger snabbt det rekommenderade dagsintaget.

Kan dock inte tänka mig någon anledning till varför man inte kan ge nyponpulver. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

JonnaCecilia
0

Det gör jag ju självklart också, nu ville jag dock ge lite extra så han inte blir förkyld och då har flera sagt att man kan strö på lite askorbinsyra vilket som sagt min lille gris vägrade äta! :)

Ljungåsen
0

#2 Det funkar inte ens med askorbinsyra på gurka? Gurka brukar ju vara ett säkert kort.

JonnaCecilia
0

Har ingen gurka hemma :( Men paprika är favoriten här. Ska be sambon köpa gurka när han går och handlar sen ifall ifall ;)

JonnaCecilia
0

Dock har han varken nyst eller hostat sen lunch så verkar som att det gjorde susen 👍 Eller så var jag bara lite hönsmamma innan och oroade mig för ingenting 😉 De sitter och mumsar hö nu båda två, nöjda och glada! 😊

Ljungåsen
0

#5 Skönt att höra.