Varfyllt, rött, kladdigt öga
Hej! Jag har ett marsvin som jag är väldigt orolig över. Hennes öga har helt klibbat igen, och när jag fick bort kletet så öppnade hon ögat, och jag fick se ett helt vitt och kladdigt öga. Nästan som ögat blivit till en varboll, och det är väldigt rött där ögonvitan egentligen ska vara. Ska ringa veterinären imorgon, men någon som vet vad det kan vara? Har sökt runt lite men inte hittat någonting som passar in, har funderat på ögoninflammation eller ett allvarligt bit eller sticksår. Och som sagt, ska ringa veterinären.
http://uploads.ifokus.se/uploads/a2a/a2a610b9234b5b5bc9ed6fc39db8d300/sdc13437-kopia-kopia.jpg Det låter som du beskriver, stämmer det?
Länk till tråden: http://marsvin.ifokus.se/discussions/51630edb8e0e745683000304-ogonskada
Jag tycker att det låter som du säger; Ett sticksår efter ex. ett höstrå. Min ena hane hade både ögoninflammation och en liten repa på hornhinnan. Hans öga var dock grådimmigt och repan syntes ganska tydligt men det var varken rött eller varigt. Hoppas att du får tag på veterinären! Det finns en liten risk med att vänta, då det snabbt kan förvärras när det gäller ögon, så jag skulle åkt in snarast!
Lycka till!
Tycker att det låter väldigt smärtsamt för stackars grisen.. tycker att du ska ringa en veterinär nu och söka hjälp för stackaren genast det är djurplågeri att inte söka hjälp direkt när djuret har så ont.. 😭
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
#1 ser väldigt likt den första bilden men man ser ingenting av ögat utan bara en vit klump, och det röda runt om. Tack så mycket, håller tummarna för min ängel och hoppas på det bästa! Ska som sagt ringa exo på blå stjärnan imorgon.
#2 inte riktigt det man vill höra när man ber om hjälp och knappt kan tänka på annat än att ens marsvin kanske mår dåligt. Hon är helt opåverkad annars, rycker inte ens till när man tar bort kladdet på ögat. Hon kliar lite, men inget märkvärdigt, äter, dricker och springer med kompisarna som hon ska. Dessutom skrev jag två gånger, då jag försökte undvika att få just sådana kommentarer att jag ska till veterinären. Är mycket väl medveten om att det är djurplågeri att låta djuret lida i onödan, står även i lagen. Däremot är allmäntillståndet helt opåverkat, så anser inte att det är så akut att jag måste åka in på jour med henne. Har dessutom ringt till min vanliga veterinär, men fick ingen vidare hjälp där utan ska då ringa exo imorgon.
#2 Jag tror att sandra96 känner sitt marsvin bäst och därmed kan uppfatta hurpass hon lider
#3 Som vi ser på bilden och i tråden verkar det ju ha blivit bra ändå. Just ögonen kan se riktigt hemska ut, men med lite ögondroppar och tabletter (som min herre fick) kan det ske riktiga mirakel 🙂
#4 låter lite lugnande faktiskt, jag har varit superorolig för henne… Får man fråga hur mycket det kostade? Är alltid bra att veta lite i förväg, men huvudsaken är att hon blir frisk snart självklart!
#5 Hela kalaset gick på strax under 3000 kr och då var jag hos en lite dyrare veterinär där en undersökning låg på ca 800 kr, så det är inte farligt dyrt!
#6 hade du ditt marsvin försäkrat då?
#7 Nej, jag har aldrig haft mina marsvin försäkrade då det knappt täcker någonting + att de bedömer fall till fall = Du kanske ändå inte får ersättning även när du egentligen ska för att de inte anser att du ska det.. :/
Jag sparar istället! 😃
Nu har jag fixat tid hos veterinären, har tid redan imorgon så får se vad dom säger! :)
Vad menar du att försäkringen knapp täcker något??
Ett av mina marsvin har haft urinsten under många år och har alltid fått ersättning för alla dyra veterinärbesök. Flera honor har även äggstockscystor och där har jag också alltid fått ersättning.
Är det några speciella orsaker som gör att man inte får ersättning?
Tandfel vet jag inte ingår, men annars om veterinären givit en diagnos så får man ju ersättning. Ögonskador har mina marsvin också haft, många gånger har det inte varit lönt att utnyttja försäkringen då besöket inte varit dyrt och skadan enkelt, men i övrigt har jaa alltid fått ersättning där också.
Hur går det för den lilla sjuklingen?
Till ögonen är det bra att ha "tårvätska" (fysikalisk koksaltlösning) som man kan köpa på apoteket i ampuller. Utmärkt att skölja små grisögon med & om man har tur sköljabort skräp som skaver.
#11 Det är lätt att göra koksaltlösning själv hemma, även om man då måste vänta på att det ska svalna :) Bara koka vatten och lägga i salt. ("Recept" är bara att googla!)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Fick dessvärre avliva henne.. det var antingen det eller en operation för att ta bort ögat som hon antagligen inte skulle ha klarat, saknar henne redan men nu slipper hon lida.
Uff då, beklagar sorgen. Det är tråkigt när det blir så, men man måste ju göra det som är bäst för dem. ♡
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Åh nej va tråkigt. Beklagar…
Men nej, fy så trist! :( Beklagar!