Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2320 ggr
trocadero
0

starr eller vad?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min rexhane har nån typ av ring en bit in från ögats ytterkant, ser blågrå ut. är det nån form av starr eller vad kan det vara? har inte sett nått liknande förut. inget han lider av eller så och det är ingen skada.

idipidi
0

Det ser inte riktigt ut som typisk katarakt (gråstarr) tycker jag. Jag har aldrig sett sådär som en ring. Hur gammal är han?

trocadero
0

Nej för gråstarr ska vara som en grå hinna över hela ögat va? Han är ca 2,5 år, upptäckte det för några månader sedan och det har inte blivit några förändringar sen dess.

idipidi
0

Katarakt är liksom som en grumling på linsen. Det ser ojämnt grått ut inne i ögat. Ingen aning om vad det där är. Lite spännande…. Förstå mig rätt. :)

trocadero
0

tycker själv att det är lite spännande. Det måste ju vara nån typ av ögonsjukdom iaf, för inte kan dom ju byta ögonfärg när dom är ca 2 år. Och även om jag hört att folk sagt att dom har blåögda marsvin så har jag aldrig sett nån bra bild som visat det. Kankse ska påpeka att båda ögonen ser ut så.

emelieryden
0

Mitt marsvin har typ som en grå ring runt pupillen och svart/rött i mitten. Är det vad som kallas rubin?

Har ingen bra bild. :(

trocadero
0

#5 rubin är när dom har mörkare röda ögon. Jag bifogar en bild på ett av mina marsvin med rubinfärgade ögon så kan du ju jämföra om du vill.

emelieryden
0

Nej så ser inte Pysens ögon ut. :( men vad finns det mer för färger? Jag har bara hört brun,pink,svart och rubin.

Ska lägga in en bild på Pysens öga.

idipidi
0

Allt mellan helt klarröda och mörka ögon kallas rubin. De kan vara allt från mörka med röd ton till röda med mörk "ring".

emelieryden
0

Hehe här har vi lite bilder på Pysens öga i olika ljus. Det var lite svårt att ta för han ville inte stå stilla. X)

emelieryden
0

Pysens öga uppifrån

emelieryden
0

Om man håller ögat i solen så ser hela ögat mörkrött ut. På långt håll ser det rött ut och på nära håll ser det grått ut!

Förstår ni vad jag menar med röd pupill och grå ring runt? (bild1)

FeliciaS
0

Alltså marsvin har ju öga med en ring eller vad man säger, vi har ju också det fast det utanför är vitt…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

emelieryden
0

Har han rubin då alltså? det är ju lixom grått. :)

emelieryden
0

Eller???