Sjungande marsvin
Hejsan, nu är det såhär att ett av mina marsvin gillar verkligen att "sjunga", och speciellt på natten…. Jag bor hos mina föräldrar (är 17) och har dom därför i mitt rum. Jag har haft mina marsvin i lite mer än ett halv år och i början sjöng hon inte mer än kanske en gång varannan månad så det var helt okej att sova på soffan dom gångerna. Men nu har hon börjat sjunga kanske en gång i veckan. Eftersom jag går i skolan och går upp tidigt osv. så börjar det bli lite frustrerande att behöva gå ner en eller två gånger i veckan pga att det låter så fruktansvärt högt, speciellt mitt i natten också. Har ni haft problem med detta? Kan man inte få henne att bli tyst på något sätt? Behöver verkligen veta, känner att jag inte kan ha det såhär längre. Hon håller på i flera timmar också så det är inte så att jag bara kan vänta en kvart och sen fortsätta sova.. 😴
För er som inte vet hur det låter: tryck här
http://www.oopsmarsvin.se/att/Oops_marsvinskvitter_enkelt.wav
Här är länken, såg att den inte funkade.
Ett av mina marsvin gör också det ibland. Jag har hört att vissa marsvin brukar göra det lätet, men det är inte så vanligt. Jag vet inte riktigt vad det betyder, men jag har läst att det kan vara någon sorts varningssignal. Man brukar kalla det fågelsång. På marsvinssidan.se kan du läsa lite mer om det. Det var ovanligt att hon sjöng en gång veckan, marsvin brukar oftast göra det lätet en gång varannan månad, som ditt gjorde i början. Jag vet inte något sätt att hindra ditt marsvin att göra ljudet, och jag förstår att det är jobbigt när hon tjuter mitt i natten så ofta. Det ända du kan göra är väll att flytta buren till något ställe där du inte hör marsvinen från ditt rum. Annars vet jag inte riktigt, tyvärr. Hoppas det ordnar sig!:)
Mvh Hanna:)
Okej jag ska kolla på den sidan. Ja jag hade kunnat det men resten av min familj känner inte för att vakna mitt i natten heller haha. Jag får se hur jag gör.. Tack så mycket(: