Skaffa kompis till marsvin!
Hejsan allihopa!
Tyvärr gick vårt ena marsvin bort för ett tag sedan. Jag vet att marsvin alltid bör gå två och två. Jag är rädd att vårat marsvin inte kommer gå ihop med ett annat marsvin då han är väldigt dominant och vill bestämma. Är rädd att dom börjar bråka och skadar varandra. Sedan är det så att jag efter detta marsvin inte tänkt skaffa några fler.
Är det väldigt dumt att ha honom själv? Jag vill hans bästa men är rädd att något ska hända om jag sätter dit ett annat marsvin.
Tack på förhand! 🙂
Skaffa honom en liten unge som kompis så brukar det gå bra.
Hur gammal är marsvinet?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Beror på hur gammalt marsvinet är och om du kan tänka dig att ha marsvin i ytterligare 6 år :) Jag köpte en kompis till vårt 4-åriga marsvin, dessa två accepterade aldrig varandra och efter att det ena av dem avlivades köpte vi inte ett till eftersom vi då skulle behöva köpa en unge och vi inte ville ha marsvin efter att det vi hade så småningom skulle dö.
Hur gammal är han? Det är lag på att de ska gå två och två (minst) och en unge brukar gå fint ihop med en vuxen hane. De viker sig när den vuxne är dominant så det är lugnt. Är han jättegammal så är kanske nån månad själv ingen större grej, men lär han leva ett par år till borde ni skaffa en kompis alternativt omplacera honom… Beklagar sorgen av ert andra marsvin.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Det är lite så jag tänker, jag älskar marsvin men känner att jag inte vill ha fler marsvin efter detta. Köper jag en unge så blir det ju några år till. Vårt marsvin blir 3 år till julen :) Jag vill inte vara taskig och att han ska känna sig ensam, dock håller vi på med honom extra mycket och kommer fortsätta med det om vi nu inte skaffar en kompis till honom. Han var lite nere precis efter att hans bror dött men nu är han sig själv igen så när är det okey att låta marsvin gå själva? :)
#4 Då behöver han definitivt en kompis, ung ännu.
Antingen måste ni skaffa honom en kompis eller då omplacera om ni känner att ni inte vill ha fler marsvin.
Inte OK att låta honom gå själv.
Okay, tänkte att det skulle vara en risk att sätta ihop honom med ett annat marsvin då han är så dominant och är väldigt bestämd mot andra marsvin, är så rädd att han ska skada det nya marsvinet "/. Men då blir det till att skaffa en kompis, vi vill ju inte omplacera honom :)
#6 Med en unge brukar det inte vara några problem. Lite jagande och "parande" kan dock det vara i början men brukar gå över sen.
Satt ihop många hanpar, nästinpå aldrig varit problem
Han är alldeles för ung för att gå själv resten av livet! Men - vill ni inte ha marsvin så många år som deras livstid, så är det faktiskt bättre att omplacera dem senare om ni verkligen inte vill ha marsvin längre, än att låta honom gå ensam & vara olycklig. För djuren spelar det ju ingen roll vem de bor hos, bara de blir rätt skötta :)
Kan du inte leta efter någon som skulle kunna tänka sig att ta hand om marsvinet när din nuvarande hane somnat in? Dvs du köper in en yngre hane åt din nuvarande och sedan har du ett hem som står redo för den sedan? Skulle han vara en äldre herre skulle det säkert vara aktuellt med ett så kallat lånemarsvin, men det blir ju svårare då han är såpass ung, för han kanske blir jättegammal och jag tror att den som lånat ut marsvinet skulle sakna det 😉
Annars skulle du kunna omplacera din hane till någon som har en liten flock hemma eller kanske till ett ställe som t.ex. Marsvinshjälpen, men jag antar att du vill ha kvar honom :)
Det är lite problematiskt när marsvin blir ensamma sådär när man inte vill ha fler efter det man har, lite av en cirkel där man måste tänkta klokt och välja noga.
Bra idé av PUFFBUCK tycker jag, lite så jag tänkte också. :)
Du kan ju också fundera på att kastrera honom och sedan omplacera till någon med en damflock? Inte för att man skall operera i onödan, men bättre än att gå ensam, tänkte jag 🙂
Om det skulle vara svårt att ordna detta och du väljer att omplacera honom finns det nog plats här hos mig och mina två hanar. Det brukar vara lite osämja och gnabb (inget allvarligt) vilket gör det ganska påfrestande för den yngre och försiktigare hanen som inte alls säger ifrån. Jag försöker dock hitta en kastrerad hane.. 🙂
#12 Sällan det brukar gå att få ihop 3 hanar, speciellt inte vuxna tyvärr.
Kastrerade eller inte spelar ingen roll tyvärr.
#13 Tja, mina okastrerade hanar har gått ihop med hela 4 stycken olika individer - dels för att jag hade 3 egna ihop och dels för att de träffade grannarnas när jag vaktade dem. Alltid värt att testa! Dessutom har jag fler burar och mer plats så att köpa en till hane och låta dem gå 2 och 2 skulle inte vara några problem. Aldrig att jag ger mig in på att testa utan plan B. Bra påpekat, dock! 
#14 Inte så lätt att veta innan 😉 Inte alla som vet det tänkte jag utan tror att det är så "Lätt" som det brukar vara med honor 🙂
#15 Självklart inte! 😛 Jag förstår hur du tänkte och tycker fortfarande att det är bra åsikter 🙂
Lite OT här känner jag, men hojta till om det krisar sig, Emelyy! 😃
Du kan skaffa en unge. Ofta så är det bäst att skaffa en unge till dominanta marsvin. Det är olagligt att ha bara ett marsvin så det är inget alternativ. Antingen så måste du sälja det till någon som vill fortsätta ha marsvin eller så får du skaffa en ny unge. Om du skaffar en unge så tror jag inte att det är någon fara. Hoppas att jag var till någon hjälp!
#4 3 år är inte mycket, jag har t.ex. en gubbe här hemma på snart 7 år. Så er kille har nog bara nått halvvägs. ;-) Så jag tycker de ovan, låt honom få en liten kompis. :-)
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋