Tjejbråk, hjälp!
Hej! Har haft mina två marsvinshonor nu sen slutet av juli. Dom har växt upp tillsammans och är ca 5 månader. Dom har alltid kommit överens fram tills nu, då den ena har börjat bita den andra, eller det är vad jag misstänker i alla fall. Grejen som gör att jag inte vet säkert är att den som blir biten precis haft static lice så jag vet inte om hon bitit sig själv pga att det kliat eller om det är hennes kompis, men såren är definitivt bett i alla fall. Om det nu är så att kompisen biter henne så vet jag inte vad jag ska göra åt det. Mina tre främsta gissningar skulle vara att min bur är för liten (dom gillar att sitta ihopklumpade men man vet ju aldrig :/) , att dom börjar komma i tonåren (eller gör honor detta precis som hanar börjar bråka då?) eller så har det med ohyran som det enda marsvinet har haft. Har nämligen hört att marsvin kan anfalla varandra om det ena är sjukt, men vet inte om detta är sant? Jag behöver i alla fall hjälp med hur jag ska göra. Ska jag sära på dom och köpa varsin bur eller bara låta dom vara och se om det löse sig? Känner mig så hemsk för vill inte att den ena ska bli biten men tycker inte att dom ska behöva sitta avskärmade från varandra i varsin bur heller :/ Honor brukar ju oftast komma överens så fattar inte varför inte dessa två kan göra det :( Kan också tillägga att när jag är runt dom så ser dom ut att komma överens och dom piper och springer runt så jag har inte sett någon bitas eller så, vilket gör det ännu svårare att veta.. :/
Menar marsvinsskabb där uppe! Blandar ihop dom haha :)
Hade du inte sett att marsvinen har bråkat med varann? Marsvinshonor kan iallafall precis som hanar bråka. Det kan bero på att det inte lever ett stimulerande marsvinsliv och att de behöver mer plats, eller så trivs helt enkelt inte marsvinen med varandra. Men det verkade dina göra. Vad har du för mått på din bur? Låter du dina marsvin springa lite utanför buren ibland? Har de varsitt hus buren? Att marsvinen bråkar behöver inte bara bero på ett ostimulerande liv eller att individerna inte trivs med varann. Det kan också bero på att marsvinen håller på att växa upp. Då gnabbas de lite med varandra. Alla marsvin går igenom olika faser i livet, då de kan vara lite argsinta mot varann. Då kan det ta lite tid för dem att hitta tillbaka, men man får ha tålamod. Om dina marsvin fortsätter att bråka med varann, så kan lösningen vara att skaffa större bur, så att det har mer yta att röra sig på och komma bort från varandra på, eller att skaffa en kastrerad hane som kan bo med honorna. Hanen håller då i ordning på honorna så att de inte bråkar lika mycket, Men det är dock inte alltid en lösning. Men om du inte har sett dina marsvin bråka, som du skrev, så kan såren på ditt marsvin bero på att det är uttråkat och därför inte har något annat att göra än att bita sig själv. Lösningen på det kan vara större bur, mer stimulering och fler leksaker i buren, tex tunnlar. Det kan också bero på Ohyra. Static lice påverkar inte marsvinen, så betten kan inte vara för att det har kliat.Du har inte sett några kala fläckar på ditt marsvin? Då kan det vara sellnic. Då brukar marsvinet bita sig själv för att det kliar så mycket. Men det jag tror är att orsaken till betten är att dina marsvin biter varann för att det är i en fas då de håller på att växa upp, eller att ditt marsvin biter sig själv för att det är lite uttråkat och behöver mer stimulering. Förlåt om jag skrev ett lite slarvigt och långt inlägg, men jag hoppas ändå att det var till någon hjälp:) Hoppas iallafall att det ordnar sig:)
Mvh Hanna:)
Jag har läst i många trådar här att en kastrat är lösningen på alla problem när det gäller honor. Det är inte sant. Inte ett dugg.
Jag har två honor tillsammans med en kastrat. Den ena honan är en översittare och har varit det sen dag 1 när de kom hit. Honorna är halvsystrar och samtliga i buren är över 1 år. Fröken mobbare sätter åt sin tjejkompis dagligen och stundligen och ibland får vi ta henne därifrån en stund för att lägst i rang ska få en chans att äta eller sova. Värst är det strax före brunst.
Det är också enda gången hanen är intresserad av vad honorna gör. Han bryr sig inte ett skit om vad de håller på med annars. Enda gången han talar om att han är nr 1 i buren är om han vill ha någon matbit som någon av de andra har. Han skyddar ingen och stävjar inga bråk. Så att skaffa en kastrat till ett icke fungerande honpar är inte alls en säker lösning. Visst kan det funka men det finns inga regler på hur hanar/kastrater uppför sig.
Jag kan tillägga att mina grisar går i en bokhyllebur med måtten 60x190 så de har gott om plats. Det är nog så bland både människor och marsvin att man kan inte tycka om alla : )
#2 #3 Tack för svaren! Dom har en bur som är 120cm lång, bredden vet jag inte men som en vanlig bur. Har viljat ha en bokhylla som bur men får inte plats :/ Jag tror precis som #2 att dom är uttråkade kanske. Släpper ut dom en stund varje dag på golvet men ska nog köpa lite tunnlar och grejer till tjejerna med :) Brukar lägga in toarullar med gurkbitar och det tycker dom är kul så får klura ut lite fler olika grejer. Dom har också ett eget hus var. Kan det förresten vara så att dom håller på att bestämma rang eller något sådant om det nu är bett från det andra marsvinet? :)
Har du nån bild på hur det ser ut? Kan mycket väl vara rangbestämning eller möjligtvis att ohyran inte försvunnit ordentligt? Verkar ju som att de stimuleras ordentligt iallafall 👍 120 borde räcka (gissar 120×60, det är det vanliga) om de får komma ut och leka och så. Har du inte råd att köpa tunnlar och sånt finns det kanske saker du har hemma som du kan använda, brukar funka om man är lite kreativ 😊 Tycker inte du ska sära på dem iallafall, det mår de inte bra av!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Det har löst sig nu! Vi var hos vetrinären igen, fast en annan och enligt henne så hade marsvinet fått för lite medicin mot skabben av den första vetrinären så det började komma tillbaka igen. Hon var helt säker på att hon bet sig själv, så nu får hon medicin igen. Hoppas att hon har rätt att det är skabb, tycker också det är synd att sära på dom :/
Hoppas att det löste sig! Skabb är ju helt klart en riktig Ohyra! Det är inte mysigt eller roligt att behöva se ett djur "plåga" sig själv på grund av skabb tyvärr så är det ju precis det dom gör!😕 Hoppas att det gick bra!😃