Kaninpellets till marsvin
Kan man ge kaninpellets till marsvin eller måste det vara speciellt marsvinspellest?
Våra kaniner äter nämligen Cuni Complete och Meister-Lampe och jag tänkte att iaf meister-lampe borde ju vara ett ok pellets till marsvin eftersom det är höbaserat.
Ja jag vet tat pelletsen är et tkomplement till hö och grönsaker.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Vuxna marsvin blir oftast bara tjocka av pellets
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
De behöver ingen pellets så länge de får grönsaker varje dag (vilket de ska ha för c-vitaminens skull) serverat till höet.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jag kan inte säga något om de pellets du frågar om utan att ha sett innehållsförteckningen. Mina marsvin, som inte varken är dräktiga eller ungar, äter rabbit royale (innehåller ringblomma som dräktiga marsvin ej skall äta). De yngre marsvinen äter en pelletsblandning som mamma satt ihop.
#1 Jag är väldigt nyfiken på varför människor, generellt sett, hävdar att vuxna marsvin blir tjocka av pellets. Huruvida ett marsvin blir tjockt eller inte är ofta väldigt individuellt och ska marsvin bli tjocka på ett bra pellets krävs en överdosering. Alla mina marsvin äter pellets, ingen är det minsta tjock, alla har bra muskler och hull, flertalet är Guldpet.
#2 Mina marsvin får sämre kroppar, hull och muskler, utan pellets trots obegränsat hö och relativt stora mängder grönsaker.
Det jag vill säga med mitt inlägg och mina infallsvinklar är att huruvida marsvin behöver pellets eller motsvarande kraftfoder är väldigt individuellt. Min personliga erfarenhet (sedan 1996) är att de får betydligt bättre kroppar på kraftfoder, men det är min erfarenhet. Jag har provat att utesluta pellets vilket har fått negativa resultat. Man får helt enkelt prova sig fram, några av mina marsvin har tydligt ett större behov av pellets än några av de andra - det märker jag lätt (och kan se rasskillnader i behovet…).
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Mina 13 grisar äter alla havregryn och håller sig i fint hull. Rekomenderar verkligen havregryn :)
#4 Havregryn tycker jag också är toppen! Det ingår i båda pelletsblandningarna mina marsvin äter.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#3 Jag håller med dig. Alla mina marsvin äter pellets och havregryn, de kan inte hålla vikten annars (jag har iofs några som fortfarande växer). Jag har också alltid undrat lite över det allmänna kraftfoder-hatet. Det är väl ändå individuellt. Jag förstår att vissa marsvin kanske är benägna att bli överviktiga, men det är ju långt ifrån alla.
#6 vad väger ett överviktigt marsvin & ett ''normal''-viktigtmarsvin?
Det beror helt på individen. Jag har en hona som väger 900g och det är lagom för henne sen har jag en hona som väger över 1000g och det är normalt för henne. :)
#6 Okej, just nu har jag 1 hona som väger 900g - 1000g! Jag tror nog att det är lagom för henne då! :D
#7 Man kan känna på dom om de har bra hull, de ska vara fasta i kroppen, utan "löst skinn". Hmm… svårt att förklara :/
#3 Mina får inget mer än det jag skrev och de är alla runda och goa. Är nog individuellt då. :)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Men kan ett marsvin äta kanin pellets?
Det beror på vad som är i pelletsen. Marsvin har ett annat näringsbehov än kaniner så i vissa fall kan kaninpellets innehålla saker som inte är bra för marsvin, men vissa sorter är ok. Tex är marsvin väldigt känsliga för kalk, vet inte hur det är med kaniner?
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Det är ju ungefär samma med kalk bara att dom är lite mer tåliga mot det
#15 Det fodret hade jag inte gett varken till kaniner eller marsvin. inte så bra innehåll tyvärr. Inget foder från dogman hade jag gett djur.
Bättre att köpa pellets för marsvin om man ska ge det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har alltid gett det fodret till mina kaniner dom är hur friska och pigga som helst
#17 Finns kaniner som är friska och pigga av gnagarblandning också men gör inte innehållet bra, precis som för oss människor med viss mat.
Självklart ger du vad du vill till dina kaniner men ville bara berätta det ifall du inte visste. Men jag hade inte gett det till marsvinen.
Marsvin blir lättare feta med än kaniner = kräver mindre fett.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.