Kräkas av sallad?!
Nja, jag har nog mest hört om kål och det är inte så nyttigt för dem att äta mycket av. Kräkas av sallad vet jag inte om dem kan.
Sallad innehåller mest vatten och ska därför mest ges som godis. Äter de väldigt mycket sallad utan att vara vana kan de bli lösa i magen. Marsvin kan inte kräkas. Kål av olika slag är bra marsvinsmat. Fullt med nyttiga vitaminer!
Nu kommer jag inte ihåg vad det hette. Men uppfödaren vi köpte våra av sade att sallad innehåller ett ämne, som är skadligt om marsvinen äter väldigt mycket. Eftersom näringsinnehållet är så lågt, precis som med gurka, så får man betrakta sallad som godis. Och det är ju inte bra om marsvinen får diarré, så servera bara små mängder då och då!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#3 aa som jag tänkte! c:
Det är väl nitrat då i så fall, som anses finns mycket av i isbergssallad (men även i spenat, rödbetor m.m. Har aldrig hört om marsvin som blivit nitratförgiftat av sallad. :) Däremot finns inte plats i marsvinens diet för stora mängder sallad, oavsett.
#1 Kål går utmärkt att ge marsvin, är mer kaniner som man ska vara mer försiktig med kål till. Mina får någon form av kål i princip dagligen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
6# Okej, vilken tur då att marsvinsboken jag läste för några år sedan hade fel.:)
#7 Finns bara 1 bra marsvinsbok vad jag hittat 😛 Så är inte förvånad, tyärr får man väl säga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
8#Ja, det är synd:(
8# Förresten, vilken bok var det? (och för att inte ta över tråden så kan du kanske PM:a det)
#6 #7 Man kan ge kål till marsvin! Blomkål, vitkål, broccoli m.m. Man får bara inte överdriva med mängden, vilket leder till att dom blir dåliga i magen!