Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 3893 ggr
Deathkitten
0

När kan jag klappa marsvinen?

Hej! Jag hade 4 marsvin för ca 6 år sedan och bestämde mig nu för ett tag sen att skaffa marsvin igen.

Så nu i lördags så åkte vi till en uppfödare och köpe 2 små hanungar ca 9-11 veckor gamla. Jag var bombsäker att jag hade all kunskap kvar om marsvin men inser nu att så är det inte. Och då är det främst hur man gör i början.

Marsvinen bor i en 120 cm bur och jag har 2 hus där inne. För stunden så har jag hus med endast 3 väggar och tak för många påstår att det ska underlätta för dem att bli mer tama. Jag har marsvinen i vardagsrummet där jag vistas hela tiden när jag är hemma. Änsålänge sitter de helt stelfrusna i husen om jag kommer för nära buren eller gör en hastig rörelse. Men sen igårkväll så har de vågat sig ut för att äta fastän jag sitter 2 meter bort.

Nu blir det ett jättelångt inlägg. Men min fråga är när kan jag börja klappa marsvinen? Det känns inte så snällt att sitta där och klappa & prata medans de trycker sig mot en vägg i ren skräck!

Fridaaaa
0

Jag brukar pyssla med marsvinen bara 1-2 dagar efter de kommit hit, annars vänjer dem sig inte om man inte hanterar dem 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Deathkitten
0

Hur gör du då? Bara pratar med dem, klappar eller tar du tillomed ut dem? :)

Fridaaaa
0

#2 Brukar försöka muta med lite grönsaker, och ja jag tar upp dem och har dem i famnen i t.ex soffan 🙂

Deathkitten
0

Jag försöker muta dem med grönsaker. Jag hade lite gurka i handen i buren, Det vet jag att dessa älskar som godis.

Men nej. De vägrar att ens gå fram till mig. De sitter helt frysta i en hög i huset. Och kommer jag för nära med handen så får de panik och springer iväg i full fart till det andra huset.

Jag minns att mina 4 som jag hade innan var likadana. Men jag har helt glömt bort hur jag fick dem så tama som de var.

Fridaaaa
0

#4 Inte ovanligt skulle jag säga, brukar i regel ta tid innan de börjar ta från handen, haft få unga marsvin som gjort det direkt när de kommit hit, man går ge det tid 🙂
Man får umgås mycket med dem, ha dem i ett rum där man är mycket så de vänjer sig. För vissa tar det kort tid vissa tar det flera månader innan de blir tama t.ex. Lycka till!

Deathkitten
0

Ja första 24 timmarna såg man inte skymten av dem. Men nu vågar de sig ut för att äta sålänge jag håller ett visst avstånd. Så jag får helt enkelt ha tålamod. :)

Tack så mycket för tipsen. De uppskattas verkligen! :)

Fridaaaa
0

#6 Ja det gäller att ha tålamod 😉

Deathkitten
0

Hej! Jag har ännu en fråga. Snart börjar det bli dags att städa buren. Ska jag bara plocka upp marsvinen till lekhagen trots att jag är det absolut läskigaste monstret på jorden just nu? Jag är så himla rädd för att göra fel och förstöra dem föralltid så att de aldrig blir tama. Så himla nojig. :p Att ha handen i buren är inte Heller en hit för dem. Så just nu sitter jag bara utanför deras bur och jobbar med matten och pratar då o då

Ljungåsen
0

#8 Behöver buren städas så behöver den, och då måste du ju plocka upp dem. Viktigt är att röra sig sakta och inte jaga runt dem i buren för att få fatt på dem, utan snarare driva in dem i ett hörn så att du kan ta dem när de sitter still. Sen, om de är så rädda som du beskriver skulle jag inte sätta dem i en lekhage, utan i ett mindre utrymme, typ en transportbox. Eller om du har någon som kan ha dem i knät under tiden, gärna insvepta i en handduk.

Mirinda
0

Vi fick rådet från vår uppfödare att vi skulle lämna dem ifred i buren den första veckan, så att de fick vänja sig vid sin nya miljö. Min son, som är marsvinens husse, satt vid buren och läste sina läxor högt. Vi underhållsstädade lite försiktigt varje dag och i och med att vi då satt vid buren och hade våra händer där inne (marsvinen gömde sig i höet eller husen) så vande de sig så sakteliga vid oss.

Det är skillnad på att få dem handtama i buren och att få dem att slappna av något så när i knäet och tugga i sig gurka och andra godbitar. Det senare går mycket fortare. Men det är klart, ska du kunna ta upp och hantera dem i famnen eller ta dem till lekhagen när du helstädar buren kan du knappast vänta tills de blivit handtama i buren.

De är snabba de små liven och det kräver sin man/kvinna att resolut ta tag i dem och lyfta upp dem. Jag var den enda i familjen som var snabb nog i början. Att mota in dem i ett hörn kan funka. Det viktiga är att de inte blir "jagade" runt i buren, för det stressar dem väldigt mycket.

Men du har ju haft marsvin förut. Du minns nog mer än du tror när du väl kommer in i det igen.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Mirinda
0

#9 hann posta medan jag skrev. Att någon har dem i famnen medan du städar buren är en jättebra idé. Då känner de sig tryggare än i den okända och kanske rätt stora lekhagen.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Deathkitten
0

Ok. Då får de vara i sambons knä. Det kanske hjälper att göra dem mindre rädda! :) Tack för hjälpen! Jag är en väldigt nojig person så det kommer nog komma fler liknande frågor!

Fridaaaa
0

När jag städar burarna brukar jag sätta dem i hage eller får sambon hålla den korta stunden, fungerat bra vilket som

idipidi
2

Det bästa är om man plockar upp dem och sätter dem i famnen flera gånger om dagen. Håll gurka eller annat gott framför munnen varje gång de är uppe. Till slut kommer de våga äta och då har du en bra väg att få deras förtroende.

Deathkitten
1

Jag tog upp dem igår. Det var jättesvårt och de sprang som galningar. 5 minuter efter att jag la tillbaka dem i buren så började de gå och äta. Jag testade idag igen och det var mycket lättare att få upp dem. De var dock lika rädda. Men igen så vågade de sig ut för att äta direkt efter. Ny när jag satt på soffan 2 meter från buren och pratade i telefon så la de ner och gäspade massa. Nu ser de ut att sova. Så allt för obekväma är de nog inte. :) Tack så jättemycket för alla tips. Jag ska tänka på allt! ^^

mrsLadybug
2

Jag fick nyss hem två bebisar och de stoppar jag in i en myspåse innan jag lägger dem i min famn. Då blir det lätt för dem att gömma sig om de vill och kika ut när de vågar 🙂 Så ligger jag och läser samtidigt och har all tid i världen, boken kan man lägga ifrån sig när de blir lite modigare. Alltid massa godsaker att äta på om de vågar och vill, så att den läskiga människan kopplas ihop med något bra, hehe. Men ja, det är ju typ sådana tips du redan fått, så lite onödigt inlägg av mig 👋

Deathkitten
1

Inga råd är onödiga :D Myspåse var 3 bra idé så att de kan känna sig lite mer trygga. De ska ju inte behöva sitta där helt livrädda.

Mojma
1

Det är lättare att få upp dem ur buren om man har något hus / myspåse etc som de sitter i NÄR man plockar upp dem. Då behöver man inte jaga runt dem :)

Deathkitten
0

Hej! Jag tänkte bara uppdatera med ännu en fråga! Marsvinen är fortfarande lika rädda och tycker INTE om när någon kommer nära buren. Men de har börjat gå runt mer och göra mer ljud ifrån sig. Men rör man sig så SWOOOSCH in i husen igen.

Men min fråga. Det ser ut som att endast ett av marsvinen växer. Så jag vägde dem igår. Den äldsta av dem är 11 veckor gammal och väger 475 gram. Jag antar att det är en ok vikt? Men den yngre som är 10 veckor väger endast 300 gram. Båda verkar dock ha gått upp i vikt sen jag köpte dem. Men är 300 gram lite för en 10 veckor gammalt marsvin?

Ljungåsen
0

Jag har ingen jättestor erfarenhet av marsvinsbebisar, men jag vet att min lille (som var ynkligt liten när han föddes) passerade 300 g i vikt vid 7 veckors ålder. Så jag tycker det låter lite med 300 g till en tioveckors. Går marsvinet upp i vikt? Ungefär 5 g om dagen ska de öka när de är små.

Fridaaaa
0

#19 Ett marsvin bör inte väga under 300 gram när det flyttar. Sedan hur pass de väger vid viss ålder skiljer sig., beror på kullstorlek och mycket annat. Så länge marsvinen ökar i vikt och inte är bra är det bra vikt för varje enskilt marsvin

Deathkitten
0

Jag vet faktiskt inte hurpass ärlig uppfödaren faktiskt var. Men de bodde i ett fint hus och födde även upp hundar. Men de skulle maila om exakt datum som mina marsvin föddes, men det gjorde de aldrig. Jag vet bara att de är minst 10 och 11 veckor gamla.

Jag har blandat havregryn och kraftfoder till dem. Men den yngsta verkar vara mer undergiven än den store och äter därför inte lika mycket. Och att ta upp honom och låta honom äta upp sig utanför buren är omöjligt sålänge han är såpass skräckslagen :/

Fridaaaa
0

#22 Testa att ge maten i flera skålar, så har båda chansen att äta bra samma med höet. Vad ger du för kraftfoder utöver havregrynen?

Deathkitten
0

Det låter som en bra idé. Han yngsta spenderar mycket mer tid i husen.  Jag ställde matskålen i andra sidan buren för att de skulle behöva vistas ute mer för att äta. Och det verkade funka bra, men de kanske inte har fått i sig tillräckligt. Men jag ska lägga in en till skål. :)

Jag har 2 kraftfoder som jag skiftar mellan. Ingen är direkt något dyrt jättefint märke. En är "Cavia Nature" från Versele Laga.  Socker finns inte med bland ingredienserna. Den andra är Selective från Supreme science. Denna innehåller inte heller något tillsatt socker eller något annat skumt. :)

Fridaaaa
0

#24 Två vettiga 🙂  Speciellt Selective. 
Hoppas dethjälper med fler matplatser

Deathkitten
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh vad bra. Min kräsenhet när det gäller ingredienser verkar löna sig! ::)

Jag tänkte se här då jag inte är expert på marsvin. Nu finns det inget på bilden att jämföra med. Men ser dessa ut att vara 10 och 11 veckor gamla? Det är en enorm storleksskillnad på dem. Men ingen av dem äter dåligt vad jag har sätt och ingen känns benig eller smal/ tunn heller. Lite mera hull hade de dock kunnat ha, men det borde komma när de känner sig mer bekväma och hemmastadda här!

Till vänster på bilden är Adolf, som är10 veckor gammal och till höger är Charles som är 11 veckor gammal. :)

elsapelsa00
0

Är du intresserad av att prova på att ha ett marsvin, gå isåfall in på mina inlägg. Har en gammal kille på 6 år som ges bort. Tyvärr tror jag inte att man kan ha han i en bur tillsammans med kaniner, i överhuvudtaget. Men dom har tyvärr börjat med det på djuraffärer. Om du skulle stoppa mitt gullefjun tillsammans med massa kaniner så skulle nog det bli en fight med vinst till Muffe, haha!;p

Ha en bra dag, kram<3

Fridaaaa
1

#27 Bättre att du har försäljningstråden samt inte sprider att det är bra att han är med kaniner, för det är inte bra för marsvinet.

Deathkitten
0

#27 Nu förstår jag inte. Jag behöver inte prova på att ha marsvin då jag redan har 2 stycken, och jag har inga kaniner. Men jag hoppas att du hittar ett hem till honom! Bättre att starta en egen tråd än att samma i min!