Hur gör jag med mina älsklingar?
Det verkar som min dotter blivit allergisk mot mina marsvin och det känn oerhört jobbigt att behöva lämna bort dom. Det jag undrar över är hur ni hade gjort för att vara säkra på att dem kommer hamna på bästa möjliga ställe? Sålt dom? Omplacera? Vill verkligen inte att dom ska hamna hos någon som inte kommer bry sig om dom.
Först tycker jag att ni ska kolla upp så hon verkligen är allergisk mot marsvinen. Synd om din dotter ifall det fortsätter om ni omplacerar marsvinen. Och himla synd att göra sig av med sina älskade marsvin pga en allergi som kanske aldrig fanns. Lycka till! :)
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Men självklart ska vi kolla upp det först. Jag ville gärna höra vilket sätt som är bäst att gå till väga när det gäller att hitta ett bra ställe för dem. Någon som har tidigare erfarenheter?
Att omplacera här via Mif är väl en bra idé om det skulle behöva bli så att ni ska göra er av med dem. Här kan man ju hitta riktiga marsvinsvänner som har haft marsvin i många år o vet vad det innebär o därför inte tröttnar osv. Man kan be om önskan att de vill hitta livslångt hem. Det tror jag du kan hitta här, absolut! Men - tänkte OM dottern skulle vara allergisk.. Finns det ingen annanstans ni kan ha marsvinen? Värt att tänka på, vissa kanske har en lekstuga eller liknande. Inte säkert man måste göra sig av med dem om man har lite tur. Sen kan det ju vara Höet hon är allergisk mot, ni får kolla upp det. Eller bara damm, och då är det ingen allergi utan en generell känslighet (jag har det), och då kan man klara sig om man bara har ett underlag som ej dammar. Så ge inte upp, :)
Jag tog emot ett par marsvin av mammas kollega när hennes son blev allergisk. När de gjorde allergiutredningen frågade hon alla hon kände om de visste nån som kunde tänka sig att ta hand om ett par marsvin, mamma frågade mig, efter lång betänketid (allergiutredning tar ju ett tag) så sa jag att jag kunde ta hand om dem ifall han var allergisk och ett par månader senare var jag marsvinsägare :)
Jag skickar bilder ibland, de hade dem en vecka i somras när marsvinen kunde vara i trädgården på dagarna och det ska bli en tradition för det funkade bra och de tyckte det var så mysigt. De är glada att de får uppdateringar och bara vetskapen om att de KAN hälsa på dem och att de har en sommarlovsvecka med dem verkar göra saknaden okej. Solskenshistoria, alla är nöjda och glada :) Så en bekant, om än avlägsen, kan ju vara en idé. Funkar inte det håller jag med om här på sidan, eller blocket med ordentlig screening av den som köper så hen är bra.
Lycka till, hoppas dottern inte är allergisk!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Tack så mycket för era svar!! Vi får se vad utredningen visar och sedan gå efter det! Vi bor i en liten 3a så vi har ingen annan plats att ha dem på. Jag har hört med min familj och vänner med det är ingen av dem som kan ta in dem. Så i såntfall verkar det som att omplacering verkar vara det bästa alternativet om det nu skulle behövas! Åter igen tack för alla svar nu har jag lite att gå på iallafall!