Delat på mina två hanar
Jag har delat på mina hanar pga att dom inte trivs alls tillsammans. Veterinären tyckte också jag skulle dela på dom.
Men vad gör jag nu ? Dom ska väll inte leva ensamma? , sen vill jag inte ha två stora burar heller :/
Vad hade ni gjort?
De behöver varsin ny kompis.
På vilket sätt trivdes de inte med varandra?
Jag hade försökt ha 2 burar med då två marsvin i varje eller omplacerat ena och skaffat ny kompis till den andra. Finns inga andra val tyvärr
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur gamla är pojkarna? Och hur länge har de varit tillsammans?
Om någon av dem (eller båda två) är i puberteten kan det vara det som spökar.
Hur stor bur har du haft till dem? Vissa marsvin fungerar ok tillsammans bara de får rejält med utrymme. Jag kunde inte ha mina två honor tillsammans i en 120x60 cm bur, men de fungerar fint tillsammans nu när de har 170x170 cm.
Följer!
Hej igen! det är så att idag kom jag hem med en nytt litet svin, jättesöt, ca 5 månader. Den lilla och den vuxna verkar trivas fast det är ju lite tjabb som det ska va? det sa hon i djuraffären. Att de kanske tar nån vecka innan de lugnar sig. Sen är den stora på den lille ibland och försöker para sig, å hans snopp växer haha, men det är ingen fara eller?
Sen sa hon i djuraffären att jag inte skulle ha några hus nu för att de inte ska bli bråk om det och att den vuxne inte ska hålla på och vakta. Stämmer de?
Den äldsta är ca 1 år
Hus måste de ha (varsitt). Det är lag på det. Sätt gärna husen i varsin ände av buren så att de inte behöver vara på varandra hela tiden.
Att den stora är på den lilla är normalt. Han försöker visa att det är han som bestämmer. Det bör gå över ganska fort, när han inser att den lilla inte är ett hot.
#7 Okej ! Oj visste inte att det var lag på att marsvin måste ha hus ;o
#8 Lag på att marsvin måste ha gömställen.
Tänkte nästan det, så därför jag frågade om det verkligen stämde det hon sa. Inte direkt ovanligt att djuraffärer ger fel råd :P
Men vad gjorde du av den andra vuxna hanen? :) Alltså den andra av dom 2 du hade särat på :)
Han sitter fortfarande ensam :( Men han är nog inte så sugen på en ny kompis än, han är sjuk, urinsten och vi har varit hos vetrinären med han.
Jag vet inte om jag vill ha 4 marsvin och 2 stora burar , va ska jag göra med han?
#13 Så fort han är frisk får du omplacera honom i så fall om du inte vill/kan ha 4 marsvin, tyvärr.
Vill du inte ha honom också med en liten kompis alltså en ung hane, så måste du omplacera han kan inte leva i en bur ensam, även om han skulle höra eller se dom andra 2. Det är snällast av dig att omplacera om du inte vill ha 2 burar med 2 hanpar. Mm får tänka på djurens bästa.. Och det är lag att de ej får gå ensamma om det inte är nån "extrem" omständighet vilket detta ju inte är. :)
jomen jag får upp hemska tankar om omplacering, tänk om det är nån idiot som inte alls bryr sig om marsvinet? eller om han blir julklapp till någon unge som inte är snäll mot honom :/
Men marsvin har ju nästan alltid varit ensamma, 60,70,80,90, i början av 200talet har det ju varit OK att ha ensamma marsvin, varför har de kommit på de NU att man måste ha två? bara nyfiken
2000-talet ska det så klart stå ☺️
Ja men en seriös marsvinsägare i den här tråden har ju skrivit till dig att hon kanske kan ta din hane? Då kan du ju höra av dig till henne? Självklart kan du inte sälja hur som helst till vem som helst. Som jag när jag blev tvungen att sälja ett par av mina pga flytt där inte burarna fick plats, då letade jag här på iFokus och hittade världens bästa hem till mina 2. De får absolut intr vara ensamma då de är flockdjur. Det kom man väl inte på förens senare då man väl intr hade gjort tillräckliga studier på marsvin och deras sociala. Nu vet man att de hör till flockdjur och därför extremt beroende av arrfränder! Tur man vet det idag!
Oj såg nu att det inte var i din tråd som en tjej hade erbjudit sig att kanske kunna ta emot en hane. Den tjejen hade skrivit i en tråd precis under dig typ. Kanske skriva till henne tex om du vill omplacera. Annars sätt ut annons här sen, sälj ALDRIG på tex blocket. Utan sälj här för här finns mest äkta marsvinsnördar, vilket är bra för marsvinen som slipper flytta runt ;)
Förr var det säkert inte lika mycket fokus på att djuret skulle ha det bra, därför var det ok att ha marsvin ensamma då. Numera vet vi bättre, och har fått bättre djurskyddsregler, som säger att marsvin ska ha sällskap av en artfrände.
#17 Man kan inte jämföra förr med nu. Det kommer hela tiden fram mer och mer samt att marsvin är flockdjur helt enkelt. Bara för att det var "OK" då betyder det inte att det var bra 😉
#20 Jag har omplacerat/sålt marsvin på blocket. Man kan "välja" bland sina köpare där likväl som här
Ja visst KAN det bli bra även på blocket, jag menar bara att här är ett mer samlat forum för just marsvin… Stort intresse för just marsvin här vilket såklart ökar chanserna enormt för att hitta ett långvarigt hem!
Ok ska inte sälja på blocket, där finns ju riktiga galningar, tänkt ormmat :(
Hej
Det är nog bra att omplacera så fort som möjligt då de kan bli olyckliga och vägrar äta osv om de inte har någon kompis men såklart så ska du välja ett nytt hem med omsorg!
#24 Ingen fara med blocket, som sagt man får välja sina köpare helt enkelt.
Man kan inte garanterat veta här via forum heller. Man skriver självklart ut i annonsen att det inte är till ormat, pratar med ev köpare osv, 🙂
Vet inte varför jag skrev att ungen är 5 månader, 5 VECKOR menar jag såklart :)
Jag postar en bild på lillen, jag undrar tror ni att han kommer bli virvelmarsvin? jag frågade på djuraffären och hon sa att virvlarna har nog inte kommit än. Men han har nått på ryggen :P Kolla. Kommer han får mer virvlar?
#27 De blir inte virvelmarsvin, antingen föds de som det eller inte 🙂
Sött permarsvin (vilket ju virvelmarsvin också är)🙂
#28 Okej tack, då vet jag :) Men vad har han på ryggen då? trodde det var en virvel :P hans syskon hade massa virvlar, men han är väll nån blandras :)
#29 Pet = blandras, virvel = pet😉 Syskon kan se helt olika ut när de är pet, lite roligt att se 🙂 Men ja det ser ut som en virvel på ryggen där håret står rakt upp.
#30 Jaha hihi :) Jag är så dålig på de där med raser och färger :P
Vet du vad färgen han har kallas? elr färgerna :P
#31 White/golden tycker jag det ser ut som på bilden, han har bara dem tvåfärgerna?
Ok,, ja bara dom :) Egentligen ville jag haft en helfärgat marsvin, men det fanns inte, han var närmast helfärgad :P
Jag söker faktiskt 1-2 hanar till, så om du väljer att omplacera den ensamma hanen ska det nog inte vara några problem! Vart bor du? 🤫
Skulle den vuxna vakta husen sa dom? Här hos mig har min hane på ett år (hans bror gick bort för en vecka sen ca) precis blivtit ihopsatt med en unge på fem veckor… Och jag har stor bur med sex hus och ändå får den stackars vuxne hanen sova utanför. Lillskiten är där och slänger ut honom direkt xD
#35 Elaking! 😂