Rosslande marsvin
Hejsan! är det någon som kan hjälpa mig att komma underfund med vad som är felet på mitt marsvin?!
Det är så att jag har en marsvins hane som ibland rosslar. Det är nästan bara under kvällarna han börjar rossla och det är inte heller varje kväll. Men när han rosslar så låter det väldigt mycket och det varar kanske 15-30 minuter.
Han rosslade nyss ganska mycket och det började när dom fick sina dagliga grönsaker och det varade kanske i 15 eller 20 minuter. Men nu slutade han, och han sitter i buren just nu och äter hö och kuttrar lite medans hans kompis ligger och vilar :)
Han verkar absolut inte lida av det. Han är pigg och äter allt helt normalt! Han är inte precis den sociala typen av marsvin, han ligger mest för sig själv och är ganska skygg av sig (han har alltid varit det) han är ca 1,5 år.
Han ligger inte och sover ovanligt mycket, utan han sover lika mycket som sin kompis vilket är till och från. Han brukar vara ute ur huset och äta hö, foder och grönsaker när dom får det. :)
Jag är inte speciellt orolig ännu och har inte ringt veterinären. Med tanke på att han rosslar ganska sällan och han inte verkar lida av det så känns det inte som någon idé att ringa ännu. Men om det skulle bli värre och oftare så skulle jag ringa. Utan tvekan!
Vad tycker ni? och vad tror ni det kan vara?
Jag har läst om att det kan vara hjärtfel, vatten i lungorna, någon form av kronisk sjukdom (kommer inte ihåg namnet) som dom inte lider av. Osv.
Finns det någon som har något liknande? :)
Bifogar en bild på min fina Dumle ^^
Ingen??
Jag puffar upp tråden lite🙂
Alla firar säkert halloween just nu. :(
Till saken så får rosslande mig att tänka på lunginflammation, men då är det märkligt att han inte har fler symptom. Jag är absolut ingen expert. Hoppas någon annan kan hjälpa dig.
Bäst vore såklart att åka in till veterinären för säkerhets skull. Så länge allmäntillståndet är bra är det mycket lättare att behandla ev. sjukdomar, förutsatt att du får träffa någon som kan sin sak.
#3: tyvärr har jag ingen veterinär i min närhet som kan sin sak om Marsvin… Dom är väldigt dåliga på just marsvin och gnagare i allmänhet. Jag kunde typ mer än veterinären.
Jag var till veterinären med min ena hona, för hon hade diarré, kissade blod och pep när hon kissade. Jag gissade på urinsten och något annat som orsakade diarrén. Men veterinären tyckte hon såg frisk ut och sa till mig att jag ska se till att hon får fibrer i sig och c-vitaminer.
Jag gjorde som hon sa, men hon slutade äta… Senare kände jag en knöl på hennes höft som veterinären missat… Veterinären tog inte ens marsvinet och undersökte hela, utan jag höll bara i henne och så kollade hon lite i munnen, och lyssnade på hjärtat, inget mer.
Så bara någon vecka efter jag varit till veterinären så dog hon :(
Men om jag måste till veterinären med honom så ska jag INTE fara till samma veterinär! Då åker jag lite längre för att åka till en mycket bättre veterinär.
Jag måste tillägga att denna usla veterinären var en Distriktsveterinär.
Jag har också erfarenhet av dåliga "veterinärer". Förra gången fick jag träffa en läkare som varken visste hur ofta marsvin bajsar eller vilka temperaturer de klarar. Åker inte dit igen.
Ingen här kan nog ge dig ett säkert svar, så det bästa är om du åker till den veterinär du litar mest på. Såvida det inte är något allvarligt behöver ju inte kostnaden bli alltför hög. Då har du dessutom gjort allt du kunnat.
#5: Ja jag får nog ringa till den veterinär som är mer pålitlig :)
Ring till Roslagstull eller Mälardalens smådjursklinik?
#7: Och rådfråga eller? :) Jag kan ju knappast åka dit iaf… Jag bor uppe i norr haha