Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1640 ggr
Natalieforsbom
3

För och nackdelar !!

Hejsan jag är sugen på husdjur och nu står det mellan kanin och marsvin så har några frågor : För och nackdelar med marsvin Vilka trix kan man lära ett marsvin Sover dem på nätterna Tacksam för svar !! Inge elaka kommentarer tack !! Kommer så klart läsa på så mycket jag kan innan jag skaffar något av dessa djur men tänkte om ni kunde lägga fram för och nackdelar med marsvin ! Tack o hej så länge :)

Fridaaaa
0

Marsvin Fördelar:
+ Kostar inte mycket att ha
+ Bits ytterst sällan
+ Relativt lättskötta
+ Tar inte jättestor plats

**Nackdelar:
**- Man kan inte ha dem ute på vintern om man hade velat det
- Man kan inte träna dem riktigt på samma sätt som tex med kaniner. Men går att träna vissa saker också.

**Kaniner
Fördelar:
**+ Går att ha ute året om
+ Kostar inte mycket att ha
+ Relativt lättskötta
+ Går att träna lite olika saker med dem: hoppning, kaninagility, klickerträning mm.

Nackdelar:
- Kräver mer plats än marsvin (om man har ont om plats alltså)
- Hanar överlag, samt vissa honor, kan lukta illa när de skvätter om de är okastrerade.

Mina är mest aktiva på kvällarna och morgonen, inte haft marsvin eller kaniner som sover hela nätterna.
Vad man kan lära marsvinen beror på marsvinen, men vissa har lärt sina snurra, stå på bakbenen, inkallning.

(tänk förresten på att skriva med bara ett utropstecken, för att visa hänsyn till synskadade).

Humlansmarsvin.se rekommenderar jag att du läser på samt artiklarna som finns här. Gällande kanin rekommenderar jag kaninmagazinet.se att läsa på.

Har du några funderingar så bara fråga, har själv både kaniner och marsvin 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vaniljkaka
0

Jag utgår från min egna erfarenhet och vad jag tycker.
Nackdelar med marsvin:
-Stor brun som man ofta måste städa
-Bajsar och kissar när man har dom ute på golvet,sängen,soffan osv
-Måste ha daglig tillsyn. Egentligen är det ingen nackdel men OM man vill åka iväg någon natt eller två så måste man ordna så någon kan komma och fylla på mat och vatten, så är det för mig iallafall. 

Fördelar:
-Roliga,sociala,gulliga,mysiga,lugna, kärleksfulla.. ja listan kan bli lång
-Dom piper när dom ska få mat och gör glädjeskutt
-Dom vill ha mänsklig kontakt
-Snälla, aldrig bitits 

Jag hade en kanin en gång, han var också social och rolig men rätt sprattlig när man höll honom, han gillade inte gos lika mycket. Fast tycker dom är rätt lika i sättet som marsvin. 

Men alla djur är ju olika! Glöm inte de :)

vaniljkaka
0

Jag har marsvinen i sovrummet, och ibland vaknar jag av att dom leker,kurrar,äter,dricker vetten eller härjar runt i buren :P så dom sover ju inte hela tiden. Jag har uppfattat det som att dom sover lite då och då.. även på dagarna, fast dom ligger väl mest och vilar?

Fridaaaa
0

#2 Fast alla djur kräver ju daglig tillsyn och alla djur kan bitas. Eller hur tänkte du där? 🙂

vaniljkaka
2

#4 Fiskar kräver väll inte daglig tillsyn? eller typ ormar, dom äter ju en gång i månaden. Och marsvin är oftast snälla och bits nästan aldrig. Till skillnad från råttor och hamstrar. 
Nu skrev jag om marsvin och inte andra djur, skrev vad jag tyckte. :)

Fridaaaa
1

#5 Ormar behöver daglig tillsyn, är mer än mat vid tillsyn av djur. Till ormar & ödlor byter man ut deras vatten dagligen, kollar fuktighet och temperatur, och lite annat.
Fast du skrev "aldrig bitits" var därför jag undrade om du utgick från dina egna 🙂
Råttor & hamstrar bits inte så ofta, friska sunda djur bits inte utan anledning,  Var det jag ville få fram😉🙂

vaniljkaka
0

Jo som jag skrev så utgick jag från mina och mina egna erfarenheter. 
Ja ok är ingen expert på hur man tar hand om just ormar. 
Jag tycker det är rätt svårt att åka iväg nån natt eller två när jag har marsvin, när jag hade en hamster så fyllde jag på extra mat och så klarade den sig. Vattnet räckte ju länge.

Fridaaaa
1

#7 Hamstrar ska med ha lika mycket tillsyn som marsvin. En natt kan  man ju åka iväg utan problem med marsvin. 🙂

vaniljkaka
0

Jamen precis. Men eftersom jag känner att MINA marsvin behöver tillsyn varje dag så ordnar jag någon som kan se till dom och fylla på mat och vatten. Och det är ju en liiiten nackdel för mig att man alltid måste ordna någon som tittar till dom.

Marsvin.Fantasten!
2

Marsvin är otroligt smarta djur, så du kan lära dem nästa vilka trix som helst!👍

Dem sover på nätterna!

Tänk bara på att dem inte kan bo ute.😃

Ha det bra!

Mirinda
3

Hmm…tycker inte att marsvin är särskilt smarta, utom när det gäller att skaffa mat. Men det är en del av deras charm. Sen finns det för all del läraktiga marsvin som man kan få att göra en del trick. Bara man mutar dem med något gott.

Fördelarna med marsvin är många. De är otroligt sociala, både med varandra och med oss människor. Sen finns det förstås undantag - de som inte är så kelvänliga. 

Marsvin är otroligt snälla och tåliga djur. De står ut med mycket utan att protestera. Därför är det ju ett stort ansvar att skaffa marsvin. Man behöver ha gott omdöme, för bara för att de inte protesterar, så mår de inte bra av allt människor kan hitta på att göra med dem.

Marsvin är billiga i drift. Maten kostar inte särskilt mycket. På sommarhalvåret kan man plocka in en massa gröna godsaker från naturen och grönsakerna de äter kostar inte så värst mycket.

Eftersom man alltid ska ha minst två marsvin så kan man iaktta dem tillsammans. Det är jätteintressant att se hur de beter sig. När de är små far de runt i buren och busar rätt mycket. Jag skrattade så jag kiknade ibland.

Om vi nu ska prata nackdelar så är de rätt få. En sak jag var oförberedd på var hur mycket "pluppar" ett par marsvin kan få ur sig på kort tid. Det blir en del underhållsstädning i buren. De är så gott som omöjliga att få helt rumsrena, så det kan bli en del städning när de har golvtid. Men när man får rutin på städningen går det ganska fort.

En annan nackdel är att det kan vara svårt att hitta en veterinär som är kunnig på marsvin där man bor. Men det går ju att kolla upp innan man köper, så att man är beredd. 

Den sista nackdelen jag kan komma på är att om man bara har två marsvin och det ena dör, så behöver man ganska snabbt ta ett beslut om man ska göra sig av med det ensamma marsvin man har kvar eller skaffa en ny kompis till det.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Mojma
1

Det beror på vilken tyras djur man gillar. Enligt alla mina erfarenheter med marsvin, är att de tar betydligt längre tid på sig att bli riktigt tama /orädda som kaniner blir mycket mycket snabbare. Så om man inte är helt marsvinsfrälst utan mer kan tänka sig kanin eller marsvin lika mycket, DÅ hade jag sagt kanin om man vill ha ett enkelt men trevligt husdjur. Sen jag själv däremot föredrar marsvinen före, men jag är väldigt tålmodig av mig. Och marsvin måste du ha fler av, får ej ha ett ensamt marsvin. Kaniner har jag för mig får vara ensamma, inte måste va 2 om jag minns rätt

Fridaaaa
0

#12 Du minns rätt, kaniner måste inte vara två även om det är att föredra att ha 2 kaniner tillsammans, men kräver mer då än vad 2 marsvin gör.