Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 925 ggr
vaniljkaka
0

varför springer marsvin i led?

Tycker det är jättegulligt när jag har alla fyra ute på golvet och dom springer i led, som ett litet tåg. Är de nån som vet varför dom gör så?

[Juel70]
1

Troligen av samma orsak som lämmlar. "Lämmel-tåg" brukar det heta.  Det är ett skydd mot rovdjur, att göra sig större än dom är.   Det finns larver också som bildar "tåg" så att dom ser ut som en enda stor orm.

[VGN]
0

Fasiken vad gulligt att dina grisar springer i led ^^ Mina springer mer i cirklar och speciellt när det vankas mat.

vaniljkaka
0

#1 ok va smart hihi. 
#2 haha men cirkel låter ju oxå asgulligt :)

Eulwen
0

Det handlar nog också om att se till så att inte alla springer in i en potentiell fara samtidigt, som de skulle göra om de sprang på rad eller i klump. Går de på led så kan den längst fram varna för risker framåt, och den längst bak håller uppmärksamheten bakåt. Ungar brukar hamna i mitten.

Binajis
0

Dessutom är det ett bra sätt att veta att alla är med överhuvudtaget. Är det en stor flock är den skönt att ta sikte på en rumpa och veta att alla är samlade ändå. Det märks speciellt på nya ställen där marsvinen är osäkra, då tar den modigaste täten och resten hänger på som ett gulligt grishalsband. Med tiden när de blivit lite varma i kläderna sprider de ut sig :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

hanniees
0

Min grisar springer också i led, fast de är bara två. Jag trodde dem gjorde det för att de tyckte det var kul, så när de springer på det viset brukar jag säga att de leker följa John, haha. Inte visste jag att de gjorde så för att beskydda sig mot rovdjur, det var ju intressant:)

Mvh Hanna:)

vaniljkaka
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kolla denna video, där snackar vi långt marsvinsled :D 
så himla många, där hade jag velat va <3
http://www.youtube.com/watch?v=6ymFHUpAyYU

ShivasIa
1

Det är som ovan säger, de skyddar sig från rovdjur.  Samt att marsvin lämnar ett "lukt" spår när de går, vilket gör att osäkra marsvin går på samma "trygga" stig som de andra. Om man har 1 marsvin som är lite osäkert på en ny plats kan man se att de går en sväng och sedan kan andra gå på samma osynliga stig ett tag efteråt. Eller om marsvinet vänder och känner sig osäker så går den tillbaka på samma säkra stig :)