Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 908 ggr
MarsvinsGrisarna
0

Vad ska jag göra?

Hej, mitt marsvin Molly som tidigare haft stora problem med urinvägarna har problem igen (över ett år sen sist). Nu sitter vi här med henne och har gjort det i två timmar ca. Vi brukar ge henne vatten i spruta när hon har problem men nu vågar vi inte det eftersom det verkar som hon inte riktigt kan. Hon sitter i deras "toa" här på golvet och rycker i hela henne samt drar i ansiktet på henne. Hon verkar ha ont fast skriker inte så farligt (har varit med om värre skrik). Detta gör hon emellan åt vet inte man det skulle kunna vara så att hon försöker kissa. Hur får jag henne o vilja kissa utan att ge massa vatten? Och hur länge bör vi vänta om hon inte kissar. Kommer sitta uppe tills hon kissar eller att vi tagit kontakt med veterinär.  Hur långt tycker ni vi bör vänta innan vi ringer vet? Den ända bra veterinär som har öppet nu är Läckeby djursjukhus som ligger närmast men som är 12,5 mil. Så tar alltså upp mot en och en halv timme om man inte ska köra alldeles för olagligt. Vad gör jag? Pengar har ingen roll i frågan..

Hon är väl pigg i övrig tycker vi.

MarsvinsGrisarna
0

Det verkar inte som hon kan kissa sak det stå det är därför vi inte vill ge massa vatten..

VildaVittra
0

Kan hon inte kissa och har ont av det så är det dags att kontakta veterinären nu här inatt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MarsvinsGrisarna
0

Hon har ont vet inte om det är av att hon inte kan kissa men nått är fel, och hon har inte kissat på över 2,5 timme. Vist hon brukar va seg på att kissa men känns lite långt?

Kanske är bäst att ringa en vetrinär

MsSofieG
0

Jag skulle ringt nu, visar hon svårigheter att kissa är det ju ett varningstecken på att något kan vara riktigt fel. Alltid det säkra före det osäkra :)

MarsvinsGrisarna
0

Ringer nu

MsSofieG
0

#5 Berätta hur det går :)

MarsvinsGrisarna
0

Hej, ringde Läckeby Djursjukhus i natt och fick rådet att avvakta tills morgonen om hon inte fick dåligt allmäntillstånd. Så jag och min syster var uppe med jämna mellas rum för att hålla koll på henne. Sen vid 06.00 tag jag upp henne och la henne på min mage o sängen. Min syster som sovit på en madrass i mitt rum för att va nära bytte av mig och hade henne ett tag då jag kunde sova lite till. Sen turades vi om till ca 07.40 då jag skulle ut med hunden och göra mig reda för att ringa vetrinät. Då tog jag Molly och skulle lägga henne i en korg som becka kunde ha vid sig så vi hade lite koll om hon skulle kissa och då kissar hon på mig. Inte lite och det ser ut som rent blod. Molly får då i stälet gå ner o buren efterssom vi då vet att hon kan kissa och hur det ser ut. Ringer djurdokton i Linköping, där är det kaos fe har strömavbrott och bara en Vetrinär inne så inga tider. Hon rekommederar istället att jag ringer valle djur klinik. Så gör det. Får en akut tid då hon tyckte de lätt alvarligt för jag sa att jag kände nått i magen/urinblåsan. Tar oss till Linköping väl där får vi vänta länge då de fått ett väldigt akut läge. Tillslut tas rönken för att utesluta sten o tumörer vilket hon misstänkte först. De syns inget på rönken. Fick medecin mot urinvägsinfektion och ett antiflamatoriskt och smärtlindrande för urinblåsan som velade iriterad. Det jag kände var antagligen en full urinblåsa med iritterade urinväggar. Hos vetrinären börjar Molly kissa så fort man lyfter henne. Rött men inga skrik. Så har min dag och natt sett ut. Trött nu och tråkigt väder att köra i förut. Men Molly är hemma hos Carla och fick sin fösta kurr tidigare idag.

hanniees
0

Håller tummarna för att hon ska bli bättre!:)

Mvh Hanna:)

MarsvinsGrisarna
0

Hon mår bra nu, ska äta sista medicinen imorgon :)