Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 883 ggr
moalarsson99
0

Undertänderna växer inte ut

Mitt marsvin har fått åka till vetrinären 2 gånger nu eftersom övertänderna växer och blir förlånga, dom blir förlånga eftersom hon tappade undertänderna och dom växer inte upp. Hon kan äta när övertänderna inte växer bak och är normala och verkar få i sig normalt, och vi ska fixa gå till vetrinären varje månad framöver. Vetrinären tror att undertänderna aldrig kommer växa ut, men jag har en fråga till er som jag skulle uppskatta svar på Eftersom tänderna växte bak i början förlorade hon vikt men nu kan hon äta normalt, däremot har hon svårt med hårda saker att tugga eftersom undertänderna saknas, hur ska man då försöka fila ner övertänderna så dom inte växer förmycket ( vi kommer gå till vetrinären 1 gång i månaden och borra ner dom också) men vet ni nå foder som får henne att öka i vikt? som även är lite lätt tuggat :)

moalarsson99
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Munnen ser ut såhär, ge gärna tips på vitaminrika grönsaker!

Fridaaaa
1

C-vitaminrika grönsaker: grönkål, spetskål, vitkål, broccoli, perslja, paprika, blomkål t.ex

Slipa ner menar du väl? 
Havregrynsgröt (utan salt) går t.ex bra att ge för viktökning, gav jag till skinny när jag hade det

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

moalarsson99
0

#1 hos vetrinären borrar dom ner dom 1 gång i månaden, men hemma tänkte jag ge vitaminrik och sånt som slipar ner tänderna lite ;)

Fridaaaa
0

#3 C-vitaminrika grönsaker slipar inte ner tänderna (c-vitaminrika grönsaker ska de ju ha dagligen oavsett? )grenar och hö slipar ner tänderna.
Om tänderna växer förlånga borrar man inte utan slipar ner tänderna, vilket är obehagligt för marsvinet.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.