Bild på bokhyllebur någon??
Undrar om någon har en bild på en bur gjord av en bokhylla (Tex en sån enkel från Ikea, billy-bokhylla)
Är lite sugen på att bygga ut åt mina två små, men vet inte riktigt hur jag ska bete mej.. flera våningar går det?
Här hittar du lite olika bilder: http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/skotsel/bostad/burbilder.html
:D
Här är en bild på alla mina burar visserligen. Men de två bortersta är bokhylleburar. Den övre av en Flärke (har utgått ur Ikeas sortiment) och sen under är en Billy.
I den som ligger på golvet har jag bara lagt i vaxduk ovanpå bokhyllebaksidan. Baksidan är annars ganska tunn vanligen så vill man ha som t.ex. min övre behöver man göra på annat vis. Jag har satt reglar och en tjockare skiva i botten, sedan på med plastmatta och skruvat fast ben.
Våningsbur har du inte mycket för, marsvin föredrar en hel yta och inte flera våningar.
Hanna
Ok, tack :) Ska hålla ögonen öppna på en lämpig bokhylla man kan bygga om :)
Är det lätt att göra ren plastmattan i botten? Jag tänkte om du har matta i botten sen spån på det några cm, om de kissar i ett hörn tex, blir det kiss på sidorna där det är trä då?
Hoppas du förstår min fina förklaring :P
Här är mina grisars burkonstruktion, fast övervåningen är nedplockad sen ett par månader tillbaka (de använde den inte så mycket, jag tröttnade på att det var lite krångligare att få upp dem mellan våningarna, det blev lite mörkare däremellan och buren ser större ut utan våning ovanpå :P).
Till vänster syns en bokhyllebur, gjord av Flärke precis som den i #2. I botten på båda burarna har jag en plastmatta som går upp en bit på sidorna också, vilket är superlätt att rengöra. Bara att skyffla upp allt spån och slänga (jag använder en foderskopa för häst till det).
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#6 Hur fick du till de där runda snygga hålen? 
MVH Erika :)
#7 Tack!
Jag ville ha kvar mittenhyllan för att det skulle bli stabilare och marsvin gillar ju inte stora öppna ytor så det blir liksom mysigare för dem med hyllan kvar. Då gäller det att göra något kul av det man har… runda hål gillar jag så får det bli och två är bättre än ett för då kan man undvika gräl i dörrhålen.
Jag tog ett runt lock i rätt storlek och måttade upp noga och ritade mina cirklar. Sen tog jag borrmaskinen och borrade stora hål, stack ned min fiffiga sticksåg i hålen och sågade längs linjen och avslutade med slipning med ett sandpapper. Det gick jättefort.
ni som har billy bokhylla har ni något underlag innan ni har t.ex sågspåån över? så de inte möglar? eller möglar det inte?
#9 Vaxduk har många.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.